Svar: Møfler og kravler klynkende rundt i sengen
6. maj 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Anna
Jeres dreng har en alder nu, hvor han aldersmæssigt ligger lige på grænsen til at kunne forstå at I er der, selvom han ikke kan se jer. Det betyder at han så småt begynder at kunne forholde sig til at I er i stuen eller soveværelset og han i eget værelse - og at det ikke er ensbetydende med at han er forladt og alene.
Det er også sådan at børn i perioder kan være mere tryghedssøgende og have behov for mere fysisk kontakt og nærhed fra deres forældre. Disse tidspunkter kommer ofte i perioder i barnets liv, hvor barnet udvikler sig rigtig meget og mange oplever, at deres børn har en periode, hvor de søger forældrene lidt ekstra i 13-15 måneders alderen og igen i 18-20 måneders alderen.
At han ud over de almindelige udviklingsmæssige spring også har været plaget af rigtig meget sygdom, har naturligvis gjort det svært for jer at arbejde på søvnvaner og det er super godt, at I har prioriteret at tage ham ind til jer og give ham al den tryghed han havde behov for. Det kommer aldrig skidt igen, tryghed er alfa omega for at sove godt :)
Det I skal overveje nu er, hvorvidt han skal lære at sove på eget værelse, i egen seng samtidig med at han nu skal undvære flasken - eller om det er bedre at tage en ting af gangen.
Mit umiddelbare forslag er at I starter med at lære ham at sove uden at få flaske. Han har en alder nu, hvor flasken skal helt væk - den kan erstattes med en kop mælk og en banan og/eller en godnatgrød lige inden han puttes, så I er sikre på at han ikke går sulten eller tørstig i seng og så kan han puttes med en bamse, putteklud og en godnathistorie.
Han skal puttes i sin egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove og hvis han så vågner og søger jer om natten, så synes jeg lige nu at han skal have lov til dette. Han har en stor motorisk uro og søger jer rigtig meget og det er okay - flasken og afhængigheden af denne fjernes først og så bibeholdes altså muligheden for at få jeres nærhed og fysiske kontakt.
Når I tager ham ind til jer, så lad hans bamse, putteklud eller hvad han nu har følge med, så han stille og roligt begynder at forbinde dette med at skulle sove og putte sig. Den skal være hos ham altid, også når han sover om dagen og når han er vant til at putte sig med den nat og dag, vil han også bedre kunne falde til ro med den i egen seng, når han vågner og I så arbejder på at få ham videre i søvnen der, og uden at flytte ham.
I kan godt gøre det, at når pladsen i jeres seng bliver for trang og han sover, så flytter I ham tilbage til egen seng igen. Faktisk vil det nogle gange hjælpe barnet, fordi det så både falder i søvn om aftenen og også vågner i sin egen seng om morgenen. Det kan altså gøre at barnet begynder at fornemme at det at sove er forbundet med egen seng hele natten. Så han behøver altså ikke sove i jeres seng hele natten, men kan få trygheden falde til ro, sove et par timer og så blive flyttet tilbage til egen seng igen - som I nu synes det passer :)
Så mit råd er altså at I i første omgang lærer ham at sove uden at være afhængig af flasken. Den erstattes af en kop mælk inden sengetid, men i løbet af natten skal han ikke have flaske - han skal slet ikke have flaske mere :)
I lader ham fortsat komme ind til jer, når han vågner og søger trygheden, men forsøger så at flytte ham tilbage til egen seng, når pladsen bliver for trang.
I giver ham en substitut for flaske, fysisk kontakt med jer osv. En putteklud, sovebamse eller lignende - han har alderen til at tage en sådan til sig nu og det vil være godt at arbejde fast på dette. Den vil også hjælpe ham når han passes ude og I ikke er der. Substitutten følger med hver gang han skal sove, og også ind til jer og tilbage til egen seng igen.
På sigt beroliges han i egen seng med sin substitut og kommer ikke ind til jer - ihvert fald ikke før næste morgen tidlig, eller hvis han er syg eller lignende. Han sover som udgangspunkt i egen seng om natten.
Derudover vil det faktisk også være super godt, hvis I om dagen kan øve lidt uafhængighed med ham - f.eks. lege gemmeleg, hvor I gemmer jer og han så sammen med den ene af jer, skal finde den anden. Det er en god leg, for at give ham mere bevidsthed om at I er der, selvom han ikke kan se jer og at han godt kan være tryg ved dette :)
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen også begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt, så hans dagsrytme, kan også spille ind på nattesøvnen. Derfor sender jeg her en plan for dagen som den kan se ud nu:
Morgen: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade, frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg flere gange om ugen, suppleres med kogte grøntsager, pasta, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger, frikadeller, kylling osv. Vand af kop.
Sover middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk, neutral yoghurt eller lignende med rugbrødsdrys, mysli, revne æbler, banan, frisk frugt og bær at spise selv. Vand af kop.
Aften: Familiemad, spiser som I andre, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Letmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød, så I er sikre på at han ikke går sulten i seng og puttes til natten med en kop mælk og en godnathistorie.
Jeg håber denne plan hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske