Brev:
Hjælp til døgnrytme - 5 mdr.
6. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Hjælp til døgnrytme - 5 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver angående min datters sovevaner og døgnrytme generelt. Min dejlige datter på 5 måneder har faktisk altid haft et godt sovehjerte og har kun været vågen om natten i forbindelse med amning. Jeg synes dog hendes søvn er blevet noget mere urolig og hun er blevet noget svære at putte til natten. På nuværende tidspunkt ser hendes rytme således ud:
Kl 04/05: Vågner og ammes – lægges til at sove igen, som regel med held men ikke altid
Kl 06.00: Står som regel op her og vil IKKE sove mere. Ammes igen
Kl 08.30: Ammes og puttes i barnevognen, hvor hun er meget træt. Sover som regel 2 – 3 timer og hvis hun ikke gør dette er hun oftest meget pylret.
Kl 11.30: Forsøger med grød, men nægter at spise dette (har forsøgt mange forskellige slags) – bliver ammet i stedet for.
Kl 13.30: Ammes og puttes i barnevognen. Vågner som regel efter 45 min, men tager ofte en halv time længere hvis vi går tur.
Kl 16.30: Ammes og puttes i barnevognen – sover ca 30 – 45 min, men nogle gange også en time.
Kl 18.00: Ammes igen da hun ikke vil have ske mad.
Kl 20.00: Puttes til natten hvor hun får flaske. Virker her meget træt og er svær at holde oppe længere, men når hun lægges over i sengen, virker det som om hun ikke kan finde ro. Ligger som regel en time til halvanden og roder rundt i sengen. Nogle aftner falder hun i søvn selv og andre gange udvikler det sig til gråd, hvor jeg så skal sidde og nusse hende i søvne. Sover som regel mellem kl 21.00 og 21.30, men vågner ofte efter en halv time og skal nusses igen og nogle gange ammes.
Kl 24/01: Ammes og falder oftest i søvn uden problemer
Hun har tidligere været meget nem at putte, men nu virker det som om hun ikke rigtig kan finde ro. Jeg ved ikke om det kan skyldes at hun næsten lige er kommet fra liften og over i hendes seng som jo virker kæmpe stor og fremmed. Det kan også bare være vi aflæser hende forkert og at hun ikke er træt nok til at sove, dog bliver hun tit pylret hvis vi forsøger at strække den om aftnen og det får hende desværre heller ikke til at sove længere om morgnen.
Om natten sover hun også mere uroligt end hun tidligere har gjort – vågner flere gange og skal have sutten. Vi har derfor snakket om, om vi skal begynde at putte hende på eget værelse, men jeg synes det er lidt tidligt – hvad tænker du?
Til slut vil jeg høre om du har et godt råd til hvordan vi får hende til at tage skemad. Hun har alle tegnene på at hun er klar, men lukker munden sammen lige så snart skeen nærmer sig. Hvis jeg alligevel får listet lidt ind, smager hun som regel på det og spytter det dernæst ud. Jeg vil jo rigtig gerne at hun kan begynde at få lidt rigtig mad.
Venlige hilsner
Louise