Svar: Flaske i det rum, hvor barnet skal sove?
6. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Kære M
I nogle familier fungerer det super godt, at adskille flaske og søvn, så barnet får flasken i stuen, derefter bliver skiftet, får en putte/sutteklud og derefter puttet i egen seng. I andre familier fungerer dette ikke og det handler ofte om, at barnet naturligt har svært ved adskillelse.
Det at komme i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er meget svært for små børn. Det er svært for de mindste børn, som naturligt har brug for fysisk kontakt, hud mod hud kontakt for at finde roen og kunne overgive sig. Det er også svært for barnet i otte-ti måneders alderen, der om dagen øver sig i at bevæge sig rent fysisk væk fra forældrene (barnet begynder at kravle), og det er rigtig svært for barnet i tumlingealderen, som kan blive direkte bange, hvis man beder ham eller hende om at gå i seng eller lægge sig alene på et værelse.
Når putterutinerne foregår i det værelse, hvor barnet forventes at sove, så vil barnet naturligt se frem til den stund, hvor man opholder sig der. Vælger man at give bryst, flaske, læse bog eller lignende i stuen, så er der en risiko for, at barnet oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. Man forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng. Man signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Nogle børn kan også i forbindelse med at de får flaske blive næste speedet og kan naturligt derefter ikke falde i søvn. Her kan det være nødvendigt, at tage barnet med ind i stuen og vente på at søvntoget atter kommer forbi og så putte barnet der. Jeg er altså ikke tilhænger af at man bliver i værelset, hvis man mærker at det ikke virker, at det snarere trækker putningen i langdrag - så er det bedre at afbryde og vente til barnet atter er parat.
Og så er det også nogle gange en mulighed at give barnet flasken i sengen og her elevere hovedgærdet lidt, så barnet ikke ligger helt fladt. På den måde kan barnet lulles til ro i sin seng, hvor man ønsker barnet skal sove og flasken fjernes inden barnet falder helt i søvn, der hvor barnet naturligt slipper, kigger sig lidt omkring, smiler sagte til den der putter og triller om på siden og sover trygt ...
Så det var lige lidt overvejelser omkring hvor man giver flaske om aftenen ... Håber du kan bruge det videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske