Svar: Lidt for meget temperament
25. juni 2004
Alder:
13 mdr.
Kære Veronica og Amy
Det glæder mig at du har kunne bruge mine tidligere svar:o)
Jeg er helt sikker på at din datters opførsel handler om at hun gerne vil selv, men ikke kan selv, og det er her helt oplagt at foreslå dig at læse bogen 'Ka selv, vil selv - men du må hjælpe mig' som du finder i min bogguide.
For et barn i din datters alder er det altid en god idé at lade ord og handling følges ad. Således at du samtidig med et 'nej' enten også rejser dig op, eller flytter hende. Hendes lyst til at ville vinder hver gang over det 'nej' du giver hende og det vil ikke være nok at flytte hende en enkelt gang, det skal gøres igen og igen. Efterhånden vil hun så lære at ord handler om handling,- at 'nej' handler om at holde op.
Det er derfor helt rigtig at flytte hende fra hunden, når hun hiver i den, samtidig med at du siger nej. Hvis hun forsøger at tage fat i dig, så må du igen sige nej, flytte hende eller dig selv.
Det tager tid, men det er det eneste rigtige at gøre.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske