Svar: Overgangsmad - 5 mdr.
6. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Sanne
Der vil ske rigtig meget med indtag af skemad og antallet af amninger de næste måneder frem. Men det er som udgangspunkt vigtigt at barnet får modermælk eller alternativt modermælkserstatning til det er 12 måneder gammel og hvis du allerede nu ved, at du gerne vil stoppe amning, når din datter er senest 8 måneder, så vil jeg umiddelbart anbefale dig at give hende flaske.
Hendes mælkebehov vil være stort rigtig længe og når jeg anbefaler flaske, så er det fordi det sjældent vil være nok at supplere med mme i grød og mos. Din datter skal jo også have mere familiemad, spise det samme som I andre og jeg går ikke ud fra at I spiser mad med mme i ... :) Dertil kommer at der også er tale om et reelt behov for væske og altså ikke kun mælk og et barn på 8-9 måneder vil f.eks. have behov for 3 amninger eller flasker dagligt, svarende til ca. 600ml. Ved siden af dette får barnet så mælk via maden og også vand af kop.
Men for at svare på dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer, så vil det være fint at spise morgengrød kl. 6.30, hvis det er der I alle starter dagen og normalt spiser sammen. Det er fint at køre din datter ind i en rytme, som passer til jeres normale rytme og hun kan så fint blive ammet inden hun puttes til morgenlur. Havregrød kan hun få omkring 6 måneders alderen.
Det er ikke en god idé at give grød eller mos i stedet for mælk inden hun skal sove. Du skal indstille dig på at hun har brug for bryst eller flaske som en del af putteritualet fra nu og indtil hun bliver mindst 12 måneder ...
Det er netop vigtigt at bibeholde mælk på ydertidspunkterne, fordi det giver plads til mere rigtig mad i løbet af dagen og sikrer samtidig behovet for mælk / væske. Det betyder at det ofte vil være sådan at hun skal have bryst eller flaske aften, sen aften og tidlig morgen de næste mange måneder frem - faktisk er det der, at de 3 amninger/flasker i 8-9 måneders alderen ofte ligger. Du kan ikke forvente at hun kan sove mere end højst 5-7 timer uden mælk i den alder, det vil sige mælk kl. 23.30 og igen kl. 05 om morgenen ...
Du kan godt give lidt mme af kop til måltiderne allerede nu, men som udgangspunkt er det godt at lære hende at drikke vand. Det er den bedste tørstslukker og hvis hun får mælk via bryst eller flaske, så er vand af kop en god idé. Det er vigtigt at hun også lærer at drikke vand og altså andet end mælk :)
Det vil være de færreste børn der kan nøjes med mme af kop, mme i maden og helt undgå mælk via bryst eller flaske. Hvis hun er super god til at drikke af kop, så kan det måske lade sig gøre i 9-10 måneders alderen, men ingen garanti, det handler som sagt også om at hendes væskebehov skal dækkes og vejer hun f.eks. 8½ kg til den tid, så er hendes væskebehov på 1275ml i døgnet - heraf altså 600ml på flaske/bryst og resten skal så dækkes via vand af kop, vand og mælk i maden osv.
Du kan sagtens lave grøntsagsmos af ærter, majs eller andre grøntsager og fryse det ned og tage det op når det skal bruges. Jeg anbefaler normalt at man fryser mosen ned som den er - ren - og så tilsætter man fedtstof og mælk, når det tøes op i gryden, så konsistensen der bliver rigtig :) Det anbefales at grøntsagsmos optøes direkte i gryden, fordi man derved bevarer vitaminerne bedst. Der sker i forvejen et lille tab af vitaminer, når man fryser mad.
Vær opmærksom på at det ikke anbefales at fryse i isterningebakker, da de kan afgive skadelige stoffer. I stedet anbefales det at købe plastbøtter beregnet til frysning af fødevarer :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske