Svar: Flasker om natten
7. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Pernille
Sophus er en stor dreng fysisk og det er helt naturligt at han derfor har brug for ekstra meget væske og det kan sagtens være et naturligt behov for mælk/væske der gør at han lige nu søger flasken ekstra om natten.
Prøv om du kan give ham den og så stille og roligt skrue ned for indtaget, så han får mindre og mindre. Det er relevant at han får 3 flasker i døgnet, med den alder han har og de 3 flasker må gerne ligge aften, sen aften og tidlig morgen og har han så behov for ekstra inden middagsluren, så går det nok også endda - det lyder jo ikke som om at det fjerner lysten til rigtig mad. Men mindre og mindre om natten og samtidig så forsøge at øge hans indtag i løbet af dagen, så han i en alder af ca 10 måneder vil kunne nøjes med 2 flasker dagligt - f.eks. flasken kl. 20 og flaske igen kl. 04 ...
Du skal naturligvis sikre ham væske nok så han ikke får yderligere problemer med forstoppelse - men det kan jeg høre at du allerede har fokus på.
Tandfrembrud, forkølelser, separationsfasen - begynder måske at kravle osv. - det spiller alt sammen ind og kan gøre at han lige nu søger dig ekstra om natten. Men vær opmærksom på at mælkemængden ikke skrues op, men stille og roligt holdes lidt nede, så det bliver om dagen han drikker i stedet.
Men som sagt - det er helt okay at han får sine flasker lige nu, det lyder som et reelt behov :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske