Svar: Nedtrapning af natteamning - 9 mdr.
7. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Stine
Der findes flere måder at gøre ting på og ikke kun en fast løsning ... men med udgangspunkt i de informationer du tidligere har givet mig, så tænker jeg, at Elen skal ammes aften, sen aften og tidlig morgen. Men i løbet af natten skal hun ikke ammes mere.
I kan vælge at lade far og Elen sove sammen i dobbeltsengen og du sover et andet sted, så hun kommer over i sengen som hun plejer, men da du er væk, så putter hun med far og får samme nærhed og kontakt som normalt, men altså ingen bryst.
I kan også gøre det at I tager en madras ind på børneværelset, at du lægger dig med hende og ammer hende, når hun skal sove der, ammer igen sen aften og ellers er det far som putter med hende - og først tidlig morgen kommer hun ind i jeres seng, bliver ammet og sover videre.
Det kan altså være en rigtig god idé at du er helt væk fra midnat og til næste morgen tidlig - så hun af gode grunde ikke kan ammes der.
Derudover skal hun naturligvis have mad og mælk nok hele dagen igennem for med sikkerhed ikke at behøve det om aftenen.
En plan for dagen til et barn på 9-10 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur, sover ofte kun 45 minutter
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf, suppleret med kogte grøntsager - ærter, majs og gulerod, også stykker af frikadelle, rejer, muslinger, godt kogte pastaskruer eller lignende. Og suppleres evt. yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13.30, sover måske 1½ max 2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, en lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - kan spise almindelige børnevenlige retter. Det kan være pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks lavet i ovnen, rødspættefilet - hvad I nu kan finde på. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, så du er sikker på at hun har fået mælk nok og sover herefter til næste morgen tidlig uden at få mælk.
Hvis det nu viser sig at hun pludselig bare sover til kl. 6.30 så skal du ikke amme hende der, men i stedet står I op og lader dagen starte uden den ekstra amning. Modsat, vågner hun måske allerede kl. 04 og bare vil have sin mor, så kan du også amme hende der men så skal hun altså ikke ammes yderligere, så starter dagen med grød, når det bliver tid til det.
Når du ammer hende, så er det vigtigt at du ved brystet har en klud, at du kærtegner på en bestemt måde, siger små ord som sshh-ssshh eller lignende, så hun får noget nyt beroligende at forholde sig til.
Hvis hun er fuldstændig ulykkelig og far ingenting kan gøre, så må du naturligvis gerne amme hende - men gør det så kortvarigt, så hun ikke fylder sig med mælk, men kun trøste. Forsøg hele tiden at lirke brystvorten til dig, sæt noget andet i stedet og lær hende på den måde helt at kunne undvære til sidst. Jeg ved du kender metoden, du skrev at I havde forsøgt dette uden større held - måske vil det være mere held, hvis hun har spist som dagplanen beskriver :)
Det tager normalt ikke ret lang tid at ændre på det at få mælk om natten - de fleste forældre vil faktisk efter 3 nætter kunne se en bedring. Ikke at hun nødvendigvis sover igennem der, men de fleste fædre vil kunne mærke at der går længere tid imellem at hun efterspørger brystet og at de vil have lettere ved at trøste, hvis hun bliver lidt ked af det om natten. Men måske sover hun igennem efter kun 3 nætter ... man har jo lov at håbe :)
Det er som sagt en forudsætning at hun spiser som planen foreskriver, hvis hun ikke får mad og væske nok om dagen, så vil hun naturligt søge det om natten :)
I skal tænke på at I også gør det for hendes skyld. Det er ikke kun fordi I har brug for at sove om natten, det har hun faktisk også - så på sigt er det altså rigtig godt for jer alle :)
Hvis I kommer dertil, hvor du føler at du er "nødt til at give op" så er det en reel følelse. Du/I skal ikke gøre noget der i dit hjerte føles helt forkert - det er alfa omega at hun er tryg ved at sove - hele tiden - og derfor skal I også være der for hende, som hun har behov for.
Håber I kan bruge dette videre og så vil jeg også anbefale jer at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" :)
Rigtig meget held og lykke med projektet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske