Svar: Separationsangst og søvn
8. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder ganske rigtigt som om at der er godt gang i jeres lille dreng og han gennemgår lige nu en stor udvikling både fysisk og mentalt og derfor har en også en fysisk og mental uro, når han sover.
Det fysiske på den måde at han tumler rundt, får lagt sig i stillinger han ikke kan komme væk fra, banker måske hovedet ind i sengegavlen og har brug for hjælp til at blive lagt ned igen. Det mentale fordi alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten og hans drømmeaktivitet er stor lige nu :)
Pas på at han ikke sover for meget om dagen - helst kun to lure - hvis han sover efter kl. 16 så vil det 'æde' af nattesøvnen og gøre at han sover senere, vågner meget tidligt eller får en opvågning midt om natten. Så prøv om I kan holde jer til 2½-3 timers søvn i løbet af dagen og ingen søvn efter 16.
En plan kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur, sover ofte 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, som makrel, tun, sildepostej eller lignende. Godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle eller lignende og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - rester fra aftensmaden eller mos fra glas. vand af kop.
Middaglur ca 13-13.30 - får evt. flaske her - sover 1½-2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, suppleres med lidt tykmælk med revne æbler, moset banan eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager sovs af forskellig slags. Der skal både være moset mad og mad i stykker. Det kan være kartofler moset med sovs og frikadelle i stykker. Vand af kop.
Får godnatgrød ligesom nu inden sengetid.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Flaske
Når jeg læser dit brev, så kan jeg ikke helt se hvor mange flasker du giver - du skriver at han får grød inden sengetid og får flaske kl. 05 ...
Det er vigtigt at han får 3 flasker dagligt og måske skal de 3 flasker ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Det kan også være at de skal ligge aften, tidlig morgen og inden middagslur eller det kan være aften, sen aften og inden middagslur. Her må I prøve at gøre det, som I fornemmer vil virke bedst. Men det er et reelt behov at få 3 flasker dagligt.
Det er som du skriver en periode og ofte er det mest i 8-10 måneders alderen man virkelig mærker det. Og så kan der komme en periode igen i 12-14 måneders alderen, når barnet begynder at gå ...
Han har som du skriver brug for både at se og mærke at du er der og løsningen kan naturligvis være at du sover sammen med ham - f.eks. skruer siden af tremmesengen af og stiller hans seng tæt op af din, så han kan ligge i sin egen seng og så du stadig kan lægge hånden på hans brystkasse og han kan mærke at du er der. Det kan også være at I lige nu skal vælge at sove på en madras på gulvet i børneværelset, så I holder fast i at det er der han skal sove - og ellers er det muligt, som du skriver, at du netop er der for ham, lader ham blive beroliget af dine hænder på hans brystkasse osv. Men som du også skriver, har du jo også nogle gange brug for at sove.
Men måske vil rytmen for dagen, rutinerne, indtaget af mad og mælk - flaske aften og sen aften måske gøre en forskel hos jer ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske