Svar: Talrige opvågninger om natten
9. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det er super at din datter ikke længere ammes om natten, men de fleste børn vil faktisk i hendes alder have behov for amning omkring midnat - så de 3 amninger hun får ligger aften, sen aften og tidlig morgen og det kunne måske gøre en forskel hos jer, at I lagde amningerne der og fuldstændig fjernede amningerne om dagen.
Derudover spiller det også ind hvordan hun spiser og sover i løbet af dagen og jeg sender derfor en plan for hvad hendes behov er nu:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur, puttes uden amning og sover ofte 45 minutter
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle eller lignende og suppleres yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Puttes til middagslur - kan evt. ammes her, hvis hun trives med kun 2 amninger om natten. Sover 1½ max 2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med revne æbler, banan eller lignende. vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - mad der smager af noget og tager udgangspunkt i jeres mad, risretter, pastaretter, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen osv. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23.30: Ammes
Det er som du kan se altså relevant med 3 amninger dagligt - de kan ligge aften, sen aften eller tidlig morgen - eller de kan ligge aften, sen aften og inden middagslur eller f.eks. aften, tidlig morgen og inden middagslur. Der er lidt forskellig måde at gøre det på og måske vil det hjælpe jer at ændre lidt på rytmen og også se på hendes indtag hele dagen igennem :)
Sutten er naturligvis også et problem, hvis hun er afhængig af den i munden for at kunne sove. Det er sådan at når hun sover dybt, så vil musklerne i hendes krop slappes af og hun vil naturligt også slappe af i sin kæbe og sutten vil falde ud. Hvis hun har lært at sutten skal være i munden for at kunne sove, så vil hun, når hun sover let, registrere at sutten ikke er der og for at kunne komme videre ind til den dybere søvn igen, så vil hun græde og vil først kunne sove videre, når I kommer og giver hende sutten. Det er uhensigtsmæssigt.
Derfor er det vigtigt at I forsøger at hjælpe hende videre i søvnen uden at vende hende til at skulle have noget i munden. Alternativet er at I hjælper hende med at finde sutten selv om natten - hun er nok lige lille nok til det endnu, de fleste børn vil først kunne det omkring 10 måneders alderen ... men I kan naturligvis forsøge.
De 3 sutter i sengen er fint, men hun skal lære selv at finde dem og tage dem i munden og det skal I lære hende - det lærer hun ikke af sig selv. Det betyder også at I skal lære hende det om dagen, hun skal fremover have sin sut i hænderne og selv putte den i munden og om natten skal I hjælpe hende med at søge efter sutten og selv putte den i munden ... Men overordnet set, så var det måske bedre at lære hende at sove uden, f.eks. med et par kærtegn, stillingskift og beroligende ord ... :)
Også hendes alder og udvikling spiller ind, hun er jo i separationsfasen lige nu, så der er mange faktorer som gør sig gældende. Men jeg håber at ovenstående plan for dagen og lidt af mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske