Svar: Sove bare lidt længere ...
9. maj 2010
Alder:
15 mdr.
Hej Signe
De fleste børn på 15 måneder har behov for at sove ca. 13½ time i døgnet, nogle sover lidt mindre, andre lidt mere - det er et gennemsnitligt tal :)
Det vil normalt være fordelt således at barnet sover ca. 2½ time i løbet af dagen og 11 timer om natten. Som du beskriver det, så sover jeres dreng fra 19-05 - altså 10 timer om natten og så sover han en formiddagslur på 1 time og en middagslur på ca 2 timer - altså får han ca 13 timers søvn i døgnet, han er dækket fint ind. Man må derfor umiddelbart gå ud fra at han vågner fordi han kl. 05 er udhvilet, han behøver ikke sove mere, han er frisk og klar til at starte dagen :)
Jeres søn sover altså som han umiddelbart har behov for og har en rytme, som han trives rigtig godt med - problemet er at I ikke rigtig trives med at skulle stå så tidligt op - og det kan jeg godt forstå :)
Jeres søn har det man kalder for en tidlig søvnfase – han falder naturligt i søvn og så vågner han en time eller to før I andre egentlig har lyst til at vågne. Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nødt til at se på hele dagens rytme. Man kan ikke bare putte ham senere i seng, så vil han stadig vågne til samme tid.
Vi har alle sammen en indre rytme, den cirkadiske rytme som styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen.
Derfor skal man se på: Hvornår spiser han, hvornår sover han osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt? Sammenlagt sover han jo den søvn han behøver - hans søvnbehov bliver dækket, men hans rytme passer ikke så godt til jeres.
Han har lige nu behov for to lure dagligt, det er naturligt, når han står så tidligt op, men på sigt vil han gå over til kun at sove en lidt længere middagslur. Men lige nu er I nødt til at ændre lidt på dagsrytmen, for at få ham til at gå lidt senere i seng og dermed sove lidt længere om morgenen.
Det vil være rigtig godt, hvis formiddagsluren kunne ende med først at ligge omkring 9.30, hvor han så sover måske 45 minutter og så kunne lur nummer to passende være en middagslur, hvor han sover måske 1½ time fra 13-13.30 til ca 15.
For at nå frem til dette, så flytter man tiderne i løbet af dagen med ca 15 minutter af gangen. Det vil sige i stedet for at putte ham til formiddagslur kl. 9, så puttes han 9.15 og så 9.30. og det vil naturligt så også ændre lidt på middagsluren, så den kommer til at ligge en lille smule senere end nu og igen ændrer dette så på puttetidspunktet om aftenen, så han i stedet for at sove allerede kl. 19 begynder at sove kl. 20 og sove til kl. 6 i stedet for til kl. 5.
Det er altså et spørgsmål om at flytte hele dagens rytme med ca. 15 minutter af gangen, så han ikke sover mere eller mindre end han gør lige nu - men så hans rytme ændres en lille smule. Og i denne dagsrytme skal dagsplanen så også passes ind med mad osv. Han skal have fødevarer som er gode for søvnen, tryptofanholdige fødevarer som naturligt hjælper ham til også at sove godt, når han så bliver puttet.
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske