Svar: Klassikeren: søvn... zzz
9. maj 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Iben og lille Tobias
Det som umiddelbart falder mig i øjnene er, at du giver din dreng 1 dl. grød om aftenen .. min erfaring siger mig, at dette faktisk kan give ekstra urolig nattesøvn, simpelthen fordi hans mave- og tarmsystem arbejder på højtryk for at nedbryde den fastere føde, så det virker altså modsat at fylde ham ekstra om aftenen - det giver ikke roligere, men mere urolig søvn ...
Derfor anbefaler jeg altid at man starter med skemaden om dagen og da du samtidig efterlyser mere rytme, så vil jeg anbefale dig, at du nu begynder at give ½ dl. 2 gange dagligt i stedet for 1 dl. om aftenen.
Samtidig er det også sådan at det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper både mad og luft igennem systemet. Så når han søger brystet ekstra om aftenen, eller i hvert fald finder ro ved at blive ammet, så er det sandsynligvis fordi det giver ham ro i maven, netop fordi han har fået en stor portion skemad. Der er altså en formodning om at du ved at dele måltidet over i to og give ham mindre fast føde og mere mælk om aftenen, kan være heldig at han så begynder at sove lidt bedre om natten igen.
Det er meget fint at arbejde på ca 5 timers søvn om dagen og 10 timers søvn om natten og forsøge at holde en plan, hvor din dreng sover 3 lure dagligt. Det lyder meget fint, det du her fortæller.
Mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng, vågner evt. med en lille ekstra amning om morgenen.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes ½ dl. grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 13-13.30 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Sover dagens 3 lur
Aften 18: Tilbydes ½ dl. grød, evt. med lidt frugtmos eller måske lidt grøntsagsmos af f.eks. gulerod og kartoffel, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet varierer efter hvor lang en 3. lur han har taget
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre i egen seng
Midt nat 03: Evt. amning, - de fleste børn er faktisk 6 måneder inden de kan undvære denne.
Nogle børn vil også trives rigtig godt med amning kl. ca 20, igen kl. 01/02 og så igen næste morgen tidlig kl. 06 og en sådan rytme er naturligvis også helt okay :)
Jeg synes ikke du som du gangspunkt lige nu skal vække ham, men i stedet gå ud fra at han har en naturlig evne til at regulere sit behov for søvn, så han sover den mængde søvn han har behov for. Men det er som sagt fint at arbejde på de 3 lure og så må tidspunkterne flytte sig lidt, alt efter hvor lang tid han så vælger at sove.
Når han vågner om natten og pludrer så kan det skyldes flere ting. Det mest sandsynlige er at han lige nu øver sig rigtig meget i at udvikle sit sprog, sin pludren og netop i de stille nattetimer kan han virkelig høre sig selv og nyder at ligge og lytte til de ting han kan sige - sådan kan børn godt have det i perioder, men det er en periode :)
Det kan naturligvis også handle om at han måske nogle dage sover ret meget og derfor naturligt vågner fordi han føler sig udhvilet midt om natten. Så længe han ikke er ked af det, så må du et eller andet sted leve med det og tro på at det ændrer sig igen.
Nogle vælger at putte barnet på eget værelse, andre vælger at sove med ørepropper ... Personligt synes jeg ikke rigtig om nogle af delene, men du skal naturligvis gøre som du finder bedst for jer alle :)
Falde i søvn i bilen ... tja, han er jo mere og mere bevidst nu og meget opmærksom på om han er hjemme, ude, i favn hos mor, en fremmed osv. og derfor også mere og mere bevidst om, hvorvidt han er i bilen eller et andet sted. Det er derfor vigtigt at han er tryg ved at være der og det er helt fint at du ammer ham lige inden og at du forsøger at tilpasse jeres køreture med at det er hans sovetid, så han naturligt vil falde i søvn og ikke når at blive overtræt.
Vær opmærksom på at børn nogle gange græder, fordi de får det rigtig varmt, når de sidder i autostolen og det kan derfor nogle gange hjælpe at give ham en trøje på i stedet for en jakke eller at skrue lidt ned for varmen i bilen ...
Og når han "ikke fatter at han bare skal lukke øjnene" så er det fordi han lige nu er på opdagelsesrejse, han bruger enormt meget tid på at mærke og opleve verden, følge med i hvad der sker - så han har ligesom ikke tid til at sove - ej heller selvom han er træt og har behov. Det er ligesom vigtigere for ham at følge med i hvad der sker, hvor I skal hen osv. og samtidig bliver alle disse indtryk for meget for ham, for han er jo stadig bare et lille myr :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske