Svar: Søvn og kost.
9. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Karina
At sove igennem i din drengs alder er at sove 6-7 timer uden at få mælk. Dog med det lille men, at han lige nu godt kan vågne og have brug for stillingsskift, beroligende hænder osv. for at komme videre i søvnen. Det handler om at han lige nu udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt og det gør, at han sover urolig.
Motorisk lægger han sig på maven, tumler omkring, kommer op i kravlestilling, vugger frem og tilbage, banker måske hovedet ind i sengegavlen osv. og har tydeligt svært ved at finde fysisk ro - både når han skal overgive sig til søvnen og også om natten mere eller mindre i søvne.
Mentalt - så handler det om at han lige nu drømmer mere, alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes om natten og det bliver det i drømme. Mange drømme giver også urolig søvn og han kan ligge og virre med hovedet, baske med armene, benene, klynke i søvne osv. på grund af drømme.
At han sover mussestille kan I altså ikke forvente i denne alder, men at han kan sove uden at få mælk om natten - i 6-7 timer vil være en realistisk forventning.
Han har brug for 3 amninger i døgnet med den alder han har nu. Og mange lægger de 3 amninger aften (19.30), sen aften (23.30) og tidlig morgen (06). For andre fungerer det bedre at have den ene amning inden middagsluren og så ligger de to øvrige amninger ofte aften og sen aften/tidlig nat eller aften og meget tidlig morgen - f.eks. allerede kl 04.
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7: Havregrød, vand af kop. Da I står tidligt op hos jer, så giv ham grøden tidligere end nu, så han ikke bliver for træt.
Puttes til morgen/formiddagslur 8.30 og skal ikke ammes inden, sover en time som nu
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf, suppleret med kogte pastaskruer, kogte grøntsager, små stykker frikadelle osv. Og suppleres yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Evt. ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30, Hvis han kun har sovet en times formiddagslur og sover den tidligt, så burde han kunne tage en middagslur her. Samtidig er det umiddelbart for sent at sove lur kl. 15.30 da det naturligt vil påvirke hans nattesøvn ... Så prøv at lægge middagsluren lidt tidligere
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 17.30: Familiemad, spiser det samme som I andre, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Kan sagtens spise pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, ris med sur-sød-sovs, frikadeller (kød og fiskedeller), laks fra ovnen, fiskefilet osv.
Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet så du er sikker på at han har fået mad nok.
Ammes og puttes til natten 19-19.30 som nu
Sen aften 23: Ammes og sover til næste morgen tidlig uden mælk
Jeg har fuld forståelse for at jeres ældste også skal sove til middag og at det er bedst at drengene sover på samme tid. Men når I står op allerede kl. 6-7 så burde begge drenge også kunne sove middagslur kl. ca 13-15 og det vil være rigtig godt at arbejde på dette, fordi en sådan rytme er bedre for nattesøvnen. Sover de efter kl. 16, så vil søvnen naturligt 'æde' af nattesøvnen og det er der ingen idé i.
Du skal være meget opmærksom på at Vitus ikke længere skal ammes i søvn. Det er vigtigt at han er i stand til at sove uden at have brystet i munden. Han må gerne få sin mælk, det er et reelt behov at blive ammet om aftenen inden han puttes, men det er vigtigt at han lige når at registrere hvor han bliver lagt og at du putter ham der, hvor du forventer han skal sove hele natten.
Når du lægger dig og ammer ham i søvn i din seng og han falder i søvn der og på den måde, så vil han naturligt falde trygt og roligt i søvn - men hans underbevidsthed vil så i løbet af natten registrere om du og brystet stadig er der og er I ikke det, så bliver han urolig og søgende og vil have dig igen og igen. Du er derfor nødt til at lære ham at sove uden denne afhængighed, hvis du vil have ham til at sove i sin egen seng hele natten igennem. Det handler om at få skabt nogle gode søvnassociationer for ham :)
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Det lyder som om at Vitus har lært at falde i søvn med dit bryst, og det gør at han også om natten er afhængig af at ligge tæt op af dig, søge brystet og derved komme videre i søvnen.
Han skal lære at sove uden at have noget i munden. Og han skal lære at falde i søvn i sin egen seng ... Så længe han ligger hos dig i din seng, så vil han søge brystet igen og igen - og falder han i søvn i din seng og du så flytter ham, så vil han blive ked af det og frustreret, fordi han vågner op og registrerer at han nu er et andet sted ...
Det handler altså alt sammen om søvnassociationer og det er meget vigtigt at du nu overvejer, hvad søvnassociationer du giver din dreng. I stedet må han lulles til ro, kærtegnes, beroliges med dine hænder, nærhed osv. men altså ikke med brystet eller tæt liggende i din favn, han skal lære at sove for sig selv ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske