Svar: Nok opmærksomhed
9. maj 2010
Alder:
0 mdr.
Hej
Tillykke med lillebror :)
Når man vokser op med søskende, så lærer man naturligt at vente på hinanden, vente på at det bliver ens tur, for mor og far kan naturligt ikke være to steder på en gang. Derfor er det klart at jeres yngste dreng nogle gange må vente på at blive taget op, fordi du ikke kan gå fra storebror lige der - ligesom den ældste også nogle gange må vente på at du er færdig med amme eller pusle den yngste og derfor ikke kan gå fra ham ... :)
De lærer at vente på hinanden :) Men du skal naturligvis sørge for at de begge får den opmærksomhed, nærhed og kontakt som de har behov for. De har begge brug for at blive set og hørt og anerkendt og de skal begge tales med, holdes om og vide at du er der for dem.
Den yngste, som du spørger til her, er fuldt ud afhængig af dig og han har brug for at du sidder med ham, pludrer med ham, kærtegner ham, vugger ham osv. og han har ikke godt af at ligge for meget for sig selv. Det er super fint at du tager ham med i hverdagen, også når du laver noget sammen med storebror, han lærer også af at være sammen med jer, se på hvad I laver osv. Men han har også brug for at du pludrer med ham alene, at du giver ham den helt tætte kontakt, hvor I ser hinanden i øjnene og har intens dialog. Lidt hverdag, han må naturligvis ikke være overladt helt til sig selv.
Mon ikke du også gør alt dette ... din tid er bare anderledes nu, hvor du skal tage hensyn til to børn i stedet for kun et og det er naturligvis hårdt. Der ligger en stor udfordring i at fordele sol og vind lige og det er en af de udfordringer man har, netop når man får flere børn :)
Du kan naturligvis altid tale med din sundhedsplejerske eller læge om, hvorvidt hun synes han virker til at mangle kontakt. Man vil normalt hurtigt kunne fornemme dette med små børn og det er lettest at vurdere, når man sidder med ham i armene og kommunikerer med ham :)
Fortsat held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske