Svar: Hvad skal vi gøre for at holde ro i lejren om natten?
10. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Familien Kronquist
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Børn er forskellige og hvor nogle børn er tydelige at aflæse, sender meget tydelige signaler omkring, hvornår de er trætte og parate til at sove, så lyder det som om at jeres dreng er et barn, som er svært at aflæse.
Det lyder dog som om at I gør det rigtig godt, I er meget opmærksomme på hans signaler og I forsøger ihærdigt at putte ham, når I mener det er tid. Ofte falder han også i søvn i løbet af få minutter, - at han græder lidt i forbindelse med at overgive sig til søvnen kan være fuldstændig normalt. Man taler om at nogle børn på den måde kommer af med lidt 'overskudsenergi', hvor de er nødt til lige at græde kortvarigt og derefter så falder i søvn. Det lyder til at være tilfældet hos jer - i hvert fald om dagen.
Om aftenen er situationen lidt anderledes, her lyder det som om at jeres dreng ikke kun græder fordi han har brug for at komme af med overskudsenergi, men fordi han også har brug for at se jer, mærke jer, fornemme at I er der. Han lyder til at have brug for fysisk kontakt og jeg synes I skal overveje om ikke I om aftenen, skal prøve at sidde hos ham, have jeres hænder på hans krop, lade ham mærke varmen fra jeres hænder osv. så han via fysisk kontakt fornemmer at I er der.
I skal være opmærksom på ikke at putte ham for vågen ned i sengen. Det er fint at han registrerer at han bliver puttet i sin seng og at det er i sengen han skal sove, men prøv at putte ham fra jeres favn og ned i sengen lige der, hvor han misser med øjnene, er lige ved at falde i søvn men endnu ikke sover helt. Altså lige der, hvor han tydeligt er ved at falde i søvn og bliv så hos ham og lul ham ind i søvnen imens han ligger i sin seng. Så i stedet for at gå frem og tilbage 3, 4, 5 gange, så prøv at blive hos ham og lad ham mærke at I er der, ved at give ham fysisk kontakt.
At han vågner om natten kan hænge sammen med flere ting, men du har ret i at hans rytme om dagen naturligt godt kan spille ind. Han er jo en dreng, som umiddelbart starter dagen tidligt og sover tidlige lure hele dagen igennem - det er i princippet helt fint, det betyder dog også at han går tidligt i seng om aftenen og når han har sovet et langt stræk fra kl. 19-01/02, ja så føler han sig måske lidt udhvilet og så er det dejligt at vågne op, ligge og pludre lidt.
Han lyder jo også til at være en dreng som ikke vil gå glip af noget, han lyder til at være meget opmærksom og meget aktiv og når man har et barn, der som han gerne vil være på hele tiden, ja så oplever man nogle gange at barnet om natten får en vågenperiode hvor de ligger og nyder at høre sig selv tale.
Hvis han ligger og pludrer og øver lyde, så er det naturligvis fint at lade ham ligge, så må I gå ud fra at han falder i søvn igen, når han er parat - men hvis han græder og tydeligt kalder på jer, så er det vigtigt at I reagerer med det samme og ikke trækker tiden. Det er vigtigt at han hele tiden fornemmer at I er der for ham og gerne vil hjælpe ham. Når han holder op med at skrige, når I kommer hen til ham, så er det ikke fordi han er udspekuleret og tænker 'så fik jeg min vilje' så er det fordi han bliver glad fordi I har reageret og han er blevet hørt.
Der kan hos jer både være tale om udvikling, at det er en periode I skal igennem - umiddelbart tænker jeg at tiden vil arbejde for jer. Men der kan også være tale om at man måske skal forsøge at ændre lidt på hans dagsrytme, så han stille og roligt begynder at sove en lille smule senere hele dagen igennem end han gør lige nu.
Som det ser ud i den plan du har sent, så sover han jo morgenlur og ikke formiddagslur og man kunne godt arbejde på at flytte morgenluren lidt, så den dag for dag lå senere og senere, det samme ville så gælde middagsluren og eftermiddagsluren og på sigt, når han bliver 6 måneder vil den 3. lur så måske helt kunne springes over og det vil naturligt spille ind på hans nattesøvn.
Så min tanke er at noget naturligt vil ændre sig i takt med at han bliver ældre, men at I måske skulle overveje at ændre lidt på rytmen, fordi det på sigt kunne skubbe jer i en anden retning.
En plan I kunne arbejde mod, kunne se således ud:
Tidlig morgen 05.30/06: Flaske og sover videre i jeres seng
Morgen 7.30: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur kl. 9
Frokost 11.30: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca. kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur (den springes ofte over i 6 måneders alderen, hvis han har sovet som ovenfor beskrevet)
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske
I kan gøre det, at I forsøger at putte ham 15 minutter senere dag for dag, så I tilsidst rammer en rytme, som ligner den jeg har beskrevet her - men som sagt - tiden arbejder også for jer og hvis I synes I lige nu har en rytme, der fungerer for jer om dagen, så hold fast i denne. Der sker også ændringer med hans søvn-vågen-mønster de næste 1-2 måneder, så flere ting kan ændre sig mere eller mindre af sig selv.
Jeg håber at ovenstående giver jer lidt ro og tanker med på vejen og at I dermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske