Brev:
Hvor meget mælk og hvordan?
10. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Hvor meget mælk og hvordan?
Kære Helen
Først vil jeg sige mange tak for dine sidste svar, vi har haft stor hjælp af dem.
Denne gang vil jeg spørge om hvor meget mælk et 9 kg's barn, på 9 snart 10 mrd bør have?
Man læser og hører så meget forskelligt mht. mme/ komælk og hvor mange ml, at jeg er gået hen og blevet lidt forvirret.
Desuden synes jeg det er svært at få min datter til at drikke nok mælk i løbet at en dag. Hun vil meget hellere have vand af kop end mme.
Ved de fleste af hendes ca. 6 måltider (hoved og mellem) på en dag, tilbyder jeg hende først mme af kop. Jeg synes selv, at jeg nøder hende, laver lidt sjov og gør en leg ud af det :-) Den slags plejer at virke med ALT andet, men ikke mme - hun drikker sjældent mere end 20 ml til et måltid, hvis det går godt!
Derefter tilbyder jeg vand af kop, som hun drikker med velbehag, til hun bliver helt forpustet :-) Det er indimellem varmt her hvor vi bor ved ekvator, så jeg har tendens til bare gerne at ville have væske i hende... men det sker nok på bekostning af mælken. Hun får aldrig juice eller saft.
For at holde væskebalancen får hun flere gange i løbet af dagen tilbudt vand, men bør jeg begynde at tilbyde hende mme engang imellem/istedet? Vi bruger altid kop, da sutteflaske ikke er noget hun har gidet længe.
Når jeg laver hendes morgen- og aftengrød er det altid på mme. Men nu hvor hun er begyndt og spise mere af vores mad og bl.a. får af vores grøntsager skåret i stykker, får hun jo ikke længere så meget grøntsagsmos lavet på mme som tidligere.
Hun ammer to gange om dagen.
Egentligt kan hun godt sove natten igennem uden mælk, men på de dage hvor hun ikke rigtig har gidet at amme, har jeg taget hende ind og ammet om natten, når hun er vågnet. Det er lidt fjollet, fordi jeg vil jo helst ikke vænne hende til igen at skulle drikke om natten.
Det var hvad jeg havde at spørge dig om i denne omgang. På forhånd tak for hjælpen.