Brev:
Rod i rytmen - 9 mdr.
10. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Rod i rytmen - 9 mdr.
Hej Helen.
Jeg har brug for kyndig hjælp til vores dags / natte rytme, da jeg synes der er rod i sagerne for tiden :-)
Vi står i en tid, hvor jeg overvejer om det kan betale sig, at begynde at kæmpe ret meget for en rytme, da vores søn skal starte i vuggestue om 3 uger. Alligevel synes jeg vi er begyndt, at have trælse nætter, hvor han vågner og er meget ked af det og vi er i tvivl om det er dags rytmen der spiller ind på dette, eller om vi gør det godt nok om dagen.....
Vores søn er 9,5 måned. Starter som sagt i vuggestue om 3 uger. Han har altid været utrolig glad for at spise om natten og aldrig været god til at melde sig om dagen.
Så jeg sørger for at give ham mad hver 2. time ca. i hans vågne timer.
Efter jeg er blevet opmærksom på dette begyndte han at sove fra ca kl 20 til 05 uden mad. 05 får han en flaske og herefter sover han en time eller to mere.
Den seneste tid er han igen begyndt, at vågne omkring kl 01, 05 og så står vi op kl 06. Han græder meget om natten (ca 1 time sammenlagt )og vi har svært ved at trøste ham - han virker tryghedssøgende i det han slapper mere af når vi står ved sengen.
Så snart vi har lullret ham til ro (i egen seng) går vi selvfølgelig ud. Så starter han igen med at græde. Vi har endt med at give ham en flaske de sidte to nætter, hvilket har givet lidt ro på, men han tager ikke mere end 100 ml. Så jeg tror ikke nødvendigvis det handler om sult. Jeg er rigtig ked af hvis vi igen skal til roderiet med natte spisning og synes jo det er den forkerte vej at gå med en dreng på 9,5 mdr.
Der er ikke sket noget i familien som giver anderledes stemning ud over den dejlige stemning som almindeligvis hersker her.
Han har heller ikke haft nogle vilde oplevelser i løbet af dagen, så jeg synes heller ikke det skulle være derfor.
Om dagen er han super aktiv, kryber, kravle øver, rejser sig flot, observerer storesøster, griner og er generelt meget tilpas og grinende....Så han burde heller ikke have ondt. Spiser som regel godt til måltiderne. Får masser at drikke i løbet af et døgn, men næsten umulig at lokke til en flaske med mme efter hånden. Han får en flaske tidlig morgen og en inden sengetid. I alt tager han vel 300 - 400 ml. Så putter jeg jo MME i al den mad jeg kan (grød, mos osv)
Jeg vil prøve, at skitsere vores dagsrytme for dig i håb om, at du kan komme med nogle gode råd til, hvad vi kan gøre. Lurene i løbet af dagen har jeg nærmest opgivet at kontrollere, da der ofte går koks i "faste sovetider" i weekends pga. aktiviteter med storesøster, gæster eller ud af huset hygge.
Det skal desuden nævnes, at jeg hver morgen og eftermiddag står for aflevering og afhentning af storesøster, da min mand arbejder udenbys. Vi har lidt kørsel til børnehaven, så det skal der også tages hensyn til.
Alle tider er ca
05 MME (vågner selv, denne ønskes væk fra min side)
06-07. op
Morgenmad (spiser rigtig godt, oftest havregrød m. frugtmos)
Ca 9 kører storesøster i børnehave - falder i søvn i bilen på vej hjem og listes i barnevogn. Sover alt mellem 30 min og 2,5 time.
Alt efter hvad kl er får han nu et mellemmåltid eller et stort måltid / frokost.
Ca 2 timer senere mellemmåltid eller frokost (modsat tidligere måltid)
Ca 13 middags lur. Hvis han har sovet kort til formiddag tager han som regel 2-2,5 time nu. Har han sovet længe til formiddag tager han somregel en lille time nu.
Når han vågner henter vi storesøster.
Mellem måltid.
Evt. lille mellem måltid mere.
17.30 / 18 aftensmad.
ca 19.30 MME
ca 19.45 sove
Dette er den "normale" rytme hos os - men han er jo så begyndt, at vågne mere om natten.
Burde han være sulten om natten? Skal jeg ikke bare tage kampen mod måltiderne igen synes du? Kan det være trygheds behov han græder trods vi hygger og leger meget og godt i løbet af dagen og SRLVFØLGELIG altid kommer ind til ham når han "kalder"?
Er der noget i dagsrytmen du synes vi burde gøre anderledes her inden vuggestue start? Evt styre sovetiderne mere? Jeg ved at i vuggestuen sover børnene når de vil og så længe de vil - hvilket jeg umiddelbart er tilhænger af. Så vi behøver ikke tage hensyn til en bestem rytme der.
Han har ingen tænder men vi kan mærke de ligger lige under tandkødet måske de er skyld i roderiet?
Hvordan forholder vi os bedst til hans hjerteskærende gråd om natten? Det vi gør nu er at vi går derind med det samme han "kalder" første gang. Tilbyder ham vand, trøster til han er rolig, giver sut og går. Lader ham græde et min. og gør det samme igen - bortset fra vi selvfølgelig ikke tilbyder ham vand hver gang...
Håber virkelig du kan hjælpe os. Vi er så kede af han er ked af det, kede af storesøster vågner og hun bliver selvfølelig også påvirket af gråden, som holder hende vågen.......
Med venlige hilsener fra
MOR