Svar: Rod i rytmen - 9 mdr.
10. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Kære MOR
Børn vil naturligt i 9 måneders alderen normalt have behov for 3 flasker dagligt og ofte får din dreng kun 2 - heraf ønsker du at komme af med den ene ... jeg tænker derfor at du har lidt for store forventninger til din drengs behov for flaske :)
I 10 måneders alderen vil 2 flasker ofte være nok - faktisk de to flasker din dreng får lige nu - flaskerne vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Sammenlagt har han brug for 400ml mme dagligt for at være dækket ind med jern til han bliver 12 måneder. Det vil ofte være 2 flasker a ca 200ml og derudover vil han naturligt få ekstra mælk via mælk i maden i løbet af dagen.
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud, men det kunne altså godt gøre en forskel at du gav ham mere flaske - ikke om dagen, men netop på ydertidspunkterne. Faktisk vil jeg anbefale dig at du giver ham en flaske inden han puttes til natten og så igen omkring midnat - enten inden du selv går i seng, det man kalder for et drømmemåltid som han spiser mere eller mindre i søvne, hvorefter han så sover til næste morgen tidlig - eller at du giver ham en flaske til putning og så igen, når han vågner af sig selv omkring kl. 01 og derefter kan han så sove til næste morgen tidlig og starte dagen med grød.
At få en flaske sen aften kunne godt gøre en forskel hos jer og være medvirkende til at han sover mere roligt om natten og når han bliver 10 måneder kunne de to flasker måske med fordel ligge netop aften og sen aften istedet for aften og tidlig morgen ...
At han varierer sin rytme, så han nogle gange sover lang formiddagslur og kort middagslur og andre gange gør modsat lyder helt okay. Han lyder til at trives med dette og da vuggestuen er meget fleksibel omkring børnenes rytme og putter dem individuelt så burde det ikke give problemer.
Hans alder og udvikling spiller naturligt også ind og vil påvirke hans søvn. Han er jo i separationsfasen og det betyder at han blandt andet har en stor motorisk uro i kroppen, han har rigtig svært ved at finde fysisk ro, når han skal sove og derudover har han ekstra stort behov for at se dig, for at vide at han ikke er alene, at du ikke har forladt ham. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne, ikke fordi de behøver mælk eller mere mad, men fordi de enten får sig lagt i stillinger de ikke kan komme væk fra, eller fordi de har brug for at mærke at I er der, at de ikke er alene.
Så udvikling og alder spiller altså også ind - men hos jer også måske et reelt behov for at få en flaske sen aften ... :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske