Svar: Drikke mælk til maden
10. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Kære mor
De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen fortsat have behov for flaske 2 gange dagligt og disse to flasker vil normalt ligge aften (kl. 20) og sen aften (24) hvorefter barnet vil sove til næste morgen tidlig og starte dagen med morgengrød. Eller de vil ligge aften (kl. 20) og meget tidligt morgen (04) og barnet sover og starter dagen med grød.
Barnet har brug for at få 400ml mme dagligt indtil 12 måneders alderen for at få sit behov for jern dækket. Det kan derfor være et helt reelt behov hos jer, at din datter har brug for mælk de 2 gange du nævner.
Derudover kan hun naturligvis få lidt mælk af en kop morgen og aften sammen med sin morgengrød og sin godnatgrød. Det kan meget fint være sødmælk. Ved 1 års alderen kan skiftes til letmælk. De meget fedtfattige mælketyper som skummetmælk, kærnemælk og minimælk anbefales først fra 3 års alderen.
Nogle børn bryder sig ikke om at drikke hverken mme eller sødmælk, men vil gerne have letmælk når de bliver et år og det er helt fint.
Vand er den bedste tørstslukker så det er vigtigt at du lærer din datter at drikke vand af kop. Drikke mælk af kop er naturligvis fint 1-2 gange om dagen, men som udgangspunkt bør hun slukke tørsten i rent vand. Hendes behov for mælk/kalk dækkes også af en portion tykmælk eller andet surmælksprodukt, sovs, ost, den mælk der indgår i og på grøden osv. Det hele tæller med.
Så mit råd er at du sørger for at give hende de to flasker dagligt, så hun får sine 400ml mme dagligt indtil hun er 1 år. Ved siden af dette kan du så give hende lidt sødmælk af en kop morgen og aften, så hun øver sig og vender sig til dette, skifte til letmælk når hun bliver et år. Og så kan du bruge sødmælk eller mme i grød og mos og naturligvis medtænke ost, yoghurt osv. i det daglige indtag.
Og ellers er det super hvis hun drikker vand :)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske