Svar: Min dreng er ofte syg!
10. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Elias Mor
Ud fra din beskrivelse så lyder det som om at der godt kan være en sammenhæng mellem Elias eksem og hans luftvejsproblemer. Han er allergisk disponeret fra sin far og kan derudover også være påvirket af miljøet.
Selvom han ikke er særlig gammel, så synes jeg faktisk at I bør få en henvisning til en børneallergolog - det vil sige en læge med specialuddannelse i allergi. Lægen vil blandt andet kunne lave f.eks. en priktest for at få et billede af hvorvidt der er fødevarer eller andet han reagerer overfor.
Man kan godt lave priktest på små børn. Indikationer for priktest på børn under 3 år er normalt:
Barnet skal have vedvarende svær eksem, som ikke kontrolleres med styrke 2 steroidbehandling og almindelig god hudpleje (I skriver at han kører på styrke 3 og at du er meget opmærksom på hygiejne ...)
Barnet skal have eller være disponeret for astmatisk bronkitis (Han hoster og far har haft astma som barn)
Man kan lave priktest for mælk, æg, fisk, nødder, peanut, husstøvmider, samt visse allergener, som I måske har erfaret giver forværring af hans hudlidelse. Med en priktest vil man normalt også kunne teste for birk, bynke, græs, hund, kat, hest, husstøvmider og skimmelsvampe.
Jeres drengs hoste kan blive forværret af flere ting i hverdagen. Det kan være tobaksrøg eller røg fra brændeovnen, fugt i luften, kulde, os fra madlavning eller levende lys, rengøringsmidler, vaskepulver, parfume - og det kan naturligvis også genere hans hud, hvad type sæbe, shampoo, vaskepulver osv. i bruger i hverdagen.
Det vil være dejligt for jeres dreng at få et dagligt bad. Vandet skal være lunkent og badet skal være kortvarigt. Det er bedre med hyppige korte bade end lange og få bade. Brug en mild uparfumeret evt. flydende sæbe, som hjælper med at holde huden fri for bakterier og forebygger infektioner. Vær opmærksom på ikke at brug særlig meget sæbe og at sæben altid skal vaskes af med rent vand når badet sluttes. Nogle kan bedst lide at bruge fast sæbe, fordi det er lettere ikke at bruge for meget :)
Lige efter bad skal han smøres ind i en god fugtighedscreme, så huden bliver tilført ekstra fedtstof lige der, hvor hudens porrer er åbne og mest modtagelige. Det er bedre at bruge creme lige efter badet end det er at bruge f.eks. olie i badevandet.
I må gerne tage i svømmehallen, men du skal være opmærksom på, at klor udtørrer huden. Du kan forebygge ved at smøre huden med fed fugtighedscreme, inden du tager ham med i bassinet, så irriterer klorvandet ikke så meget. Husk fugtighedscreme igen efter svømning, når klorvandet er skyllet af.
Hvis han har feber eller tydeligt er snottet og derfor uoplagt, så skal han naturligvis ikke i svømmehallen.
Som sagt, så synes jeg at I skal bede om at få en henvisning, så han kan blive udredt og I kan finde ud af, hvad det handler om ... Der er ikke direkte sammenhæng mellem børneeksem, astma og allergi. Børneeksem medfører ikke at man får astma, men undersøgelser viser, at hvis man har børneeksem, så har man også øget risiko for at udvikle f.eks. astma, høfeber og allergi og ca. 1/3 af de børn som har børneeksem, vil også udvikle astma. Det er derfor man også nogle gange kalder børneeksem for astmaeksem ....
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham og giv mig gerne en tilbagemelding omkring, hvad I finder ud af :) Tak!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske