Svar: Frugt - nej tak.....?
10. maj 2010
Alder:
20 mdr.
Kære Sanne
Det er de færreste børn som ikke spiser frugt - men det sker da at jeg hører om det fænomen ... :)
Drikker han juice? Det kan være en måde at få lidt frugt i ham på og du kan købe forskellige former for juice, så han på den måde får lidt variation og lidt ekstra vitaminer.
En gammeldags frugtgrød med mælk er også nogle gange et hit hos børn der ikke vil spise frisk frugt. Det kan være alle former for frugtgrød, æblegrød, abrikosgrød, jordbærgrød, rabarbergrød osv. Du kan købe det færdigt eller lave det selv. Og så lidt mælk eller lidt fløde på toppen - måske glider det ned :)
Det er vigtigt, at man både spiser frugt og grønt og at man varierer mellem forskellige slags frugter og grøntsager. Det er nemlig ikke muligt at udpege enkelte typer frugt eller grønt som særligt gavnlige. Frugt og grønt er vigtige kilder til blandt andet C-vitamin, beta-karoten, E-vitamin, B6-vitamin, folat, magnesium, jern og kalium. Men indholdet af vitaminer og mineraler varierer meget fra den ene type frugt eller grøntsag til den anden. Det betyder at en frugt kan være rig på det ene vitamin, men ikke indeholde særlig meget af et andet. Man siger at der i frugter og i grøntsager findes over 5000 forskellige stoffer, som kan have en sundhedsmæssig betydning.
Nogle børn vil også gerne spise frugt og grønt, hvis de kan få det i form af smoothies og du kan her med fordel blande netop både frugter og grøntsager for at få variationen ind. Det der er med smoothies er, at man skal huske at de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at han får det som en drik/mellemmåltid og ikke render og nipper af glasset hele tiden. Det kan også være en fordel at tilsætte A38, fordi det neutraliserer syren lidt.
Hvis du slet ikke kan få ham til at spise frugt og han ikke spiser særlig meget grønt, så vil det være rigtig godt at supplere hans kost med en multivitamin-tyggetablet :)
Fortsat held og lykke og god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske