Svar: Vågner og er meget ked af det
10. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Når vi sover indeholder vores søvn forskellige faser, vi sover dybt, vi sover lettere og der er også faser hvor vi drømmer.
Børns søvn er meget forskellig fra voksnes søvn, men din datters søvn begynder mere og mere at ligne voksnes søvn i sammensætningen og du vil derfor godt kunne opleve at hun virker til at sove lidt forskelligt alt efter om det er i starten, i midten eller tilsidst i en søvnperiode.
Der kan naturligvis være tale om at hun lige nu vågner, fordi der udviklingsmæssigt sker meget med hende og hun drømmer måske lidt mere end du tidligere har oplevet. Der kan altså sagtens være lidt separationsangst inde over, som gør at hun drømmer mere og også søger din fysiske kontakt mere. Men ofte er det sådan, at når børn vågner med gråd og præcis som du beskriver, stadig virker trætte, små græder, har svært ved at vågne rigtigt op, så handler det om at de vågner direkte fra den dybe søvn.
Når børn vågner direkte fra det stadie af søvn, som vi kalder for dyb søvn, så vil de ofte vågne med gråd og kan faktisk være meget kede af det. Det ændrer sig i takt med at de bliver ældre og skyldes ikke at du gør noget forkert, det er en del af hendes cirkadiske rytme, hendes indre ur og skyldes altså at der netop lige nu sker rigtig meget med hende både motorisk og mentalt - men også i sammensætningen af hendes søvn.
Du skal naturligvis altid medtænke om hun kan vågne fordi hun har ondt - smerter fra tænder eller f.eks. ørerne - men i givet fald vil hun ofte vågne flere gange og være ked af det ...
Det er meget fint at I forsøger at lulle hende tilbage til søvnen igen og også at I tager hende over til jer, hvis I oplever at det lige nu er den tryghed hun søger. Og det er også meget fint at springe flasken over sen aften, hvis hun får den på et andet tidspunkt og i øvrigt trives med den rytme :) Hun har med sin alder lige nu brug for 4 flasker eller 4 amninger dagligt, for at få sit mælkebehov dækket og har ikke brug for mere end det ... så hvis hun afviser flaske, så er det måske fordi hun slet ikke behøver mere mælk ...
Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen :) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske