Svar: Vugge - hvor længe?
10. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Kære lykkelige mor
De fleste børn kan ikke længere ligge i vugge, når de er 4 måneder gamle. Her har de brug for at kunne trille lidt omkring og skifte stilling, når de sover og en vugge bliver ofte for lille og trang i den alder.
Da jeres datter er 5 måneder nu så lyder det umiddelbart som om at hun skal ud af sin vugge, simpelthen på grund af bredden, så hun har mulighed for at skifte stilling når hun sover.
Det bedste ville være, hvis I havde mulighed for at have tremmesenge i soveværelset, med den ene side fjernet, så den kunne stå helt op af din seng. På den måde ville jeres datter kunne lære at sove i egen seng og du ville stadig kunne berolige hende med din hænder om natten - uden at du selv behøvede stige ud af din seng :) Hvis I forsøger med denne model, så vil tremmesengen måske ikke fylde så meget mere end vuggen, der jo trods alt også skal kunne vugge ...?
Jeg anbefaler normalt ikke at man putter barnet på eget værelse før 6 måneders alderen af hensyn til vuggedød og spørgsmålet er hvordan du oplever at jeres datter sover i sin vugge? Hvis hun sover uroligt, har svært ved at finde ro, fordi hun ligger på lille plads, så kan det naturligvis være nødvendigt at flytte hende før - modsat, hvis du oplever at vuggen faktisk fungerer rigtig fint, at hun måske sover super godt og roligt fordi hun ligger i sin vugge - ja så må hun naturligvis gerne være i den, selvom hun nu er 5 måneder gammel.
Du skal så bare være ekstra opmærksom på at hun om dagen får brugt sig selv rigtig meget motorisk, får trillet, drejet om sin egen akse osv. så hun 'ikke bare ligger' men generelt er en aktiv lille pige :)
Jeg ved fra dine tidligere breve at det er af stor betydning for dig at have din datter i din nærhed og det er super godt. Så måske var det muligt at finde en løsning hvor tremmesengen kunne kobles til jeres seng og dermed få plads til begge senge, uden at I behøver gå på kompromis med både behov for nærhed, tryghed og behov for at kunne skifte stilling ... Sådan kan I så sove ligeså længe I alle 3 synes det er dejligt.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske