Svar: Søvnbehov for barn på 5 mdr.
10. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Kære lykkelige mor
Gennemsnitligt har børn på 5 måneder brug for 14½-15 timers søvn i døgnet. Ofte vil det være fordelt sådan, at barnet sover ca 10 timer i løbet af natten og 4½-5 timer i løbet af dagen.
Dagssøvnen vil ofte være opdelt i 3 lure, hvor den sidste lur på dagen er den korteste lur, ofte ikke mere end 20-30 minutter, det man kan kalde for en powernap.
Nogle børn har brug for at sove 4 små lure i stedet for 3 og hvis barnet trives med en sådan rytme, er det naturligvis helt okay.
Hvis barnet som din datter sover ca 11 timer om natten, så vil hun naturligt sove kortere tid om dagen, for hende vil det måske være passende kun at sove 3½-4 timers dagssøvn samlet.
Husk at disse tal er gennemsnitlige, så nogle børn sover lidt mindre og andre sover lidt mere :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske