Svar: Av den mave!
11. maj 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Det er rigtig godt at du har fået din dreng undersøgt at både læge og sundhedsplejerske, så er du (vi) helt sikre på at han ikke fejler noget - dog har han problemer med sin mave og det er jo også slemt nok ...
Der er en ting som umiddelbart falder mig i øjnene, når jeg læser dit brev og det er at du skriver "han vækker mig to gange om natten for at få mad" og også skriver "har prøvet med sveskejuice og mos. men så skal han jo faktisk kun have det for at det virker..." og det er uhyre vigtigt at din dreng fortsat får mælk nok. Det handler ikke kun om at han skal have sit mælkebehov dækket, men bestemt også om at han skal have væske nok - væske er vigtigt for at maven kan fungere.
Derfor er det et helt reelt behov at han fortsat får 6 måske 7 flasker i døgnet også selvom du nu er begyndt med lidt skemad og det er super vigtigt at han ikke får grød og mos som erstatning for flaskerne - han skal kun have en lille smule skemad og så sin mælk, netop for at maven ikke skal gå helt i stå.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes 4-5 skefulde grød, max ½ dl. evt. med lidt frugtmos som topping for at holde maven lidt igang og også for at variere smagen. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover dagens 3 lur
Aften 18-18.30: Tilbydes 4-5 skefulde grød med frugtmos eller lidt grøntsagsmos af meget milde grøntsager. Igen max ½ dl. og der gives vand af kop sammen med.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20. Igen varierer tidspunktet efter hvor sent den 3. lur ligger
Sen aften 24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske. Det kan også være at han trives bedre med en rytme, hvor han får flaske kl 20, 01 og 06 og det er også helt okay - men mælken har han stadig brug for - både om dagen og om natten.
Du bør behandle ham med laktulose dagligt, han må få 1ml pr kg han vejer og det skal fordeles så han får halvdelen om morgenen og halvdelen om aftenen. Det vil sige at hvis han vejer 6 kg, så kan du give ham 3 ml morgen og 3 ml aften. Hvis han har hård mave nu, så kan han evt. have brug for et klyx til at blive tømt ud og så må du så holde maven godt igang derefter. Tal med lægen om det.
Det er vigtigt at hans mave fungerer eller påvirker det også hans indtag af mad og mælk og så kommer I ind i en rigtig dum cirkel.
Du kunne overveje at skifte modermælkserstatning, da du har prøvet grøn allomin fra Semper, så prøv f.eks. med den syrnede fra Beauvais, eller giv ham NAN H.A som også har effekt på træg mave, det laver Nestle.
Giv ham vand af kop til alle måltider, så han på den måde også får lidt ekstra væske. Giv ham så vidt muligt kogt frugtmos, lav det selv eller køb det på glas. Hold igen med banan, som på nogle børn kan virke forstoppende, men giv ham gerne f.eks. sveskemos, abrikosmos eller blommemos og gerne som topping på en grød - også selvom det er meget små mængder han skal have.
Køb evt. færdiglavede grødprodukter af den type som indeholder mælkesyrebakterier (probiotica) som kan have en positiv indvirkning på hans tarme.
Sørg for at han bliver bevæget i løbet af dagen, du skal cykle med hans ben, hjælpe ham med at trille, massere hans mave osv. så han får brugt sig selv godt :)
Læg ham på maven, gerne hen over ammepuden og også gerne hen over dine ben, når du sidder med ham - det kan faktisk godt hjælpe børn med træg mave at blive lagt mere på maven og ofte er man måske lidt tilbageholdende med dette, fordi man jo tænker at de har ondt i maven. Men på maven over en ammepude (så bliver den jo stadig brugt :)) kan faktisk have god effekt.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske