Svar: Antal flasker
11. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Jeg anbefaler normalt at børn i 8 måneders alderen får 3 flasker dagligt, det svarer til ca 600ml mælk. Derudover skal de drikke vand af kop for at dække resten af deres væskebehov. De fleste børn vil som udgangspunkt have behov for ca. 150ml pr kg legemsvægt og det betyder at hvis din dreng f.eks. vejer 8 kg, så vil hans væskebehov på et døgn være 1200ml. som minimumsgrænse siger man 100ml pr kg legemsvægt, men altså stadig så mellem 800-1200ml væske i døgnet.
Det er de færreste børn som kan drikke dette uden at få flaske eller bryst, det er en meget stor mængde at skulle drikke af en kop. Dertil kommer at mme er en god kilde til jern og hvis din dreng får min. 400ml mme dagligt, så er hans jernbehov sikret. Giver du ham ikke mme, så skal han have jerntilskud ved siden af.
At sove igennem i 8-9 måneders alder er for mig realistisk at regne med ca 7 timers sammenhængende nattesøvn uden at få mælk. At forvente at han kan sove fra kl. 20 til næste morgen kl. 7 er urealistisk. Faktisk synes jeg det er meget meget flot hvis han kan sove fra kl. 20 til 03/04 - det lyder for mig som et reelt behov.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer osv. og suppleres yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske (fordi I kun giver to flasker aften/nat)
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der gives mad i stykker og moset mad - kartofler kan f.eks. moses med sovs og frikadelle give i små hapsere ved siden af. Maden tager udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
I løbet af natten 03: Flaske som nu
Som du kan se er der i denne plan plads til masser af familiemad og mad med bid i - samtidig med at der også er flasker, som sikre din dreng det mælke- og væskebehov han naturligt har.
Jeg anbefaler at man i 10 måneders alderen giver 2 flasker dagligt og at man omkring 12 måneder skærer ned til kun en flaske som så forsvinder når barnet er 13-14 måneder gammel.
Jeg kan godt forstå at du bliver forvirret over at jeg siger et og din sundhedsplejerske siger noget andet ... det er bestemt forvirrende, men jeg håber du kan bruge min forklaring og at du finder ud af, hvad der så fungerer bedst for jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske