Svar: Kiks som mellemmåltider
11. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Louisa
Frugt, grønt og groft brød er det bedst man kan give som mellemmåltider og hverken knækbrød eller kiks anbefales normalt til børn. Knækbrød mætter for lidt, og kiks indeholder for meget fedt og ofte også for meget sukker.
Riskiks indeholder ikke ret meget næring og fylder rigtig godt op i maven. Man kan købe riskiks der er saltede og også riskiks uden salt og til børn, bør man købe dem der ikke er saltede - men i det hele taget er riskiks ikke særlig lødig kost ...
Ernæringsmæssigt lægger kiks sig mere op af kager end brød, når man kigger på energi, fedt- og sukkerindhold. Sammenligner man kiks og knækbrød, så vil et stykke fuldkornsknækbrød være mere sundt end kiks - også selvom man køber den slags kiks som indeholder fibre og grøntsager ... Men knækbrød er stadig ikke ligeså godt som en grovbolle, - det kunne være en hjemmebagt grahamsbolle, det er et langt bedre mellemmåltid sammen med frugt.
Et stykke groft knækbrød eller en skorpe kan være udmærket at give til børn en gang imellem - men det skal være til at gnave på og opbløde med spyt - ikke med smør og pålæg.
Forbrugerstyrelsen TÆNK tester jævnligt kiks, så det kunne måske være interessant for dig at læse nogle af deres tests igennem.
Kiks til små børn lavet af børnemadsproducenter bør ses som alternativ til andre former og kiks og kager. Det er altså en slags dessert efter at barnet har spist almindelig sund mad.
Med hensyn til sukkerindhold så er det en god tommelfingerregel at vælge produkter som indeholder mindre end 10g sukker pr 100g.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske