Svar: Hidsig 3 - årig
25. juni 2004
Alder:
3 år
Kære Bettina Aagaard
Jeg tror der ligger nogle tanker og ønsker bag jeres datters opførsel.
Hun stadig igang med at udvikle sin selvstændighed og det er meget vigtigt at I lytter til hende og finder ud af, hvad det er hun vil.
I stedet for at tage det som en selvfølge at hun skal puttes med dynen og I gør det som en refleks, så prøv at spørge hende om hun vil have dynen på. Hvis hun ligger vågen uden dyne og kalder 'jeg fryser', så ved hun jo at I kommer, og måske er det slet ikke dynen hun vil have på, men en historie hun gerne vil have læst.
Prøv at se det at hun gerne vil have sin vilje som noget godt. Når vi som voksne 'gerne vil have vores vilje', så bliver vi betegnet som målrettede og det er positivt; men når det er børn så er de 'hysteriske' og ikke til at være i nærheden af.
Jeg tror ikke det handler om dynen og om at fryse, men om at hun ønsker jeres opmærksomhed på en eller anden måde, som hun stadig har svært ved at give udtryk for. Det bedste råd jeg kan give jer er derfor at lytte til hende og finde ud af, hvad der ligger bag hendes handling.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske