Brev:
Søvnændring
11. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Søvnændring
Kære Helen,
Igen et spørgsmål fra mig ;)
Xander er 10 måneder og er netop (4/5-10) begyndt at kravle og at kunne sætte sig op fra liggende til siddende.
De sidste par dage, når jeg har puttet ham om dagen (hvilket jeg i hvert fald med formiddagsluren har gjort i hans seng indenfor, da naboen er ved at få lavet tag og det larmer en hel del) er det ligesom om han ikke har været klar til at bive puttet, selvom det er ca. 4 timer siden han vågnede.
I starten ligger han og mosler rundt og leger med sin kramme-abe og er egentlig glad nok og i dag blev jeg helt i tvivl, om han egentlig var træt (han har også feber i dag, lille put!) og jeg tog ham derfor op igen og med ind i stuen (hvad vi ellers virkelig prøver at undgå selvom han ikke vil sove), lod ham kravle lidt rundt og lege lidt og da han ikke virkede som om han havde lyst til det mere, gav ham flaske og sad og puttede med ham i sofaen med hans dyne, hvorefter jeg lagde ham ind i sengen igen - og så blev han rigtig rigtig rigtig ked af det!
Han blev så ked af det, at han nærmeste skreg og blev hysterisk. Det lyder så voldsomt, men han var så ked af det, at han skreg og græd så meget, at han hostede og snappede efter vejret. Jeg blev inde hos ham, tog ham op og forsøget at trøste ham, men han virkede ikke som om han ville ligge i mine arme, græd/skreg og prøvede at "skubbe mig væk" og så lagde jeg ham ned igen og stod ved siden af sengen (som vi netop har sænket bunden på, for ikke at han skulle kunne falde ud over siden) og forsøgte at berolige ham og ae ham på kinden og holdt ham i hånden, hvorefter han efter et stykke tid faldt i søvn.
Er det mon et udviklingsspring han er igang med?
Igår da jeg skulle putte ham i barnevognen efter gå-tur blev han også helt vildt ked af det efter først at have ligget lidt og sagt sjove lyde og leget med sin kramme-abe. Jeg er ret sikker på at han var træt, for under gå-turen havde han siddet og gabt. Han faldt i søvn mens jeg stod ved siden af barnevognen og vuggede den lidt og talte med naboen.
Det skal siges, at Xander plejer at være ret nem at få til at sove, både om dagen og om aftenen. Nogle gange om dagen skal han vugges lidt i søvn og andre gange falder han i søvn når man lægger ham, uden at skulle vugges.
Vi har talt om, at der nok sker en hel masse med ham nu her, hvor han er begyndt at kravle og kunne udforske den store verden og at det ændrede putte-mønster måske har noget med det at gøre.
Har du nogle gode råd til os?
Vi ser frem til at høre fra dig ;)
Med venlig hilsen
Louisa