Svar: Søvnændring
11. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Louisa
Du skriver at din dreng har lidt feber i øjeblikket og det kan sagtens være derfor du pludselig oplever en ændring i hans søvn. Måske har han ondt i ørerne eller andet - måske er han blevet mere sløj efter du skrev til mig, det er jo et par dage siden nu ... Så måske har der været en naturlig forklaring der :)
Det kan også, som du selv er inde på, handle om at han netop nu oplever rigtig meget, fordi han udvikler sig meget både motorisk og mentalt. Han har en stor fysisk uro, har svært ved at slappe af i kroppen, når han skal overgive sig til søvnen. Han har også en stor mental uro, har svært ved at give slip på alle oplevelserne, vil helst ikke gå glip af noget og har samtidig en masse tanker, en masse der skal bearbejdes og vi har alle svært ved at sove, hvis hovedet vrimler med tanker :)
Det kan være en god idé at putte ham i barnevognen og starte med at lade ham sidde op, kigge på verden og suge til sig af indtryk og så først lægge ham ned, når han tydeligt er parat. Det kan også være en god idé at du lægger dig med ham på din seng, lader soveværelset være fyldt med frisk kølig luft, nedrullede gardiner og så lægger I jer på sengen, han pludrer måske lidt, du synger lidt for ham og så prøver du at lulle ham lidt til ro netop ved at give ham din nærhed, din fysiske kontakt. Det at I ligger tæt kan gøre at han bedre kan koble fra og overgive sig til søvnen.
Det kan altså hos jer umiddelbart handle både om sygdom og udvikling og det bedste du kan gøre er at lytte til ham og de signaler han sender. Det er fint at tage ham tilbage i stuen igen, og vente på at han atter viser træthedstegn i stedet for at kæmpe en kamp på at få ham til at sove i sin seng og det vil som sagt også være helt okay, at du i løbet af dagen lægger dig med ham i dobbeltsengen og der hjælper ham til ro og overgivelse til søvnen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske