Svar: Hvordan ser planen ud?
11. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Sine
Dejligt at din dreng nu er begyndt at spise mere skemad og at du kan mærke forskel på hans søvn og lyst til at spise i det hele taget - det lyder som om at det går rigtig godt hos jer lige nu :)
Som tommelfingerregel er det en god idé at give max 2 grødmåltider dagligt og derudover give grøntsagsmos. Frugt bør som udgangspunkt gives som topping af en grød eller som mellemmåltid eller først efter han har fået sin grøntsagsmos - frugt er lidt dessertagtigt i forhold til grød og grøntsagsmos, men kan være godt til at holde maven igang :)
Jeg vil derfor foreslå dig at du giver ham grøntsagsmos til frokost i stedet for frugtgrød og du må her gerne give ham kød eller fisk i grøntsagsmosen. Det kan være rester fra aftensmaden eller mos du laver til ham hjemmelavet eller færdiglavet mos fra glas ... Det betyder mindre.
Han må gerne få en lille smule sødmælk, men max ½ dl og det er som udgangspunkt en god idé at holde sig til at han får mme og at det netop er mme som dækker hans behov for mælk. Af kop kan han få vand, det er den bedste tørstslukker og det er vigtigt at han lærer at drikke vand. Og koldskål og A38 skal han på nuværende tidspunkt ikke have for meget af. Koldskål er faktisk lidt for fedtfattigt til ham, først når han er et år kan han få letmælksprodukter og først omkring 3 år anbefales kærnemælk ...
Anbefalingerne om sødmælk handler om at du kan give ham lidt sovs, give ham mad som tager udgangspunkt i jeres mad osv. hvis du bruger sødmælk i madlavningen. Altså mere familiemad, - det er ikke fordi han skal have sødmælk. Hvis han tydeligt helst vil spise mad der er lavet på sødmælk og fravælger grød og mos, hvis det er lavet med erstatning, så er det helt fint at bruge sødmælk. Men du bør så ikke også give ham A38 og lignende, for så får han for meget komælk samlet set.
Men planen ser ellers fin ud og det er super at du giver ham skemad og vand til skemaden og så følger efter med flaske inden han skal sove næste lur. At han lige nu søger flasken lidt ekstra nogle dage er helt okay, han skal lige vende sig til den nye rytme og det at sutte sætter også gang i tarmperistaltikken og hjælper maden igennem systemet.
Jeg kan godt se at han spiser meget nogle dage, men det er okay lige nu - jeg synes du skal se tiden lidt an, det kan sagtens ændre sig i løbet af de næste uger :)
Jeg håber du kan bruge denne tilbagemelding og bibehold endelig de gode vaner, rigtig dejligt at høre at I er kommet godt igang nu :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske