Svar: Sover dårligt...
11. maj 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Familien Bruun
Det er altid svært at vide hvad den præcise årsag er og hos jer kan flere ting gøre sig gældende:
1. sygdom og smerter
2. at han falder i søvn et andet sted en han forventes at sove om natten ...
Med hensyn til punkt 1, så må I sørge for at han bliver behandlet - præcis som I også forsøger - og evt. give ham smertestillende i en periode, det kan I tale med lægen om. Det er super at elevere hovedgærdet, give ham lidt lunt at drikke inden han skal sove og måske også en gang i løbet af natten. Det kan være lidt kogt vand/te som lige løsner for slimen og hjælper på de irriterede slimhinder, hvorefter han så måske sover mere roligt igen.
At komme ind til jer kan naturligvis være et reelt behov, fordi han netop vågner og føler sig generet i sine luftveje, han bliver naturligt urolig og utryg når han vågner og har ondt og måske svært ved at trække vejret tilstrækkeligt og så giver det ro og hjælper at komme ind til mor og far - det er helt naturligt, det kan man ikke fortænke ham i.
Men det kan også være udløst af at han ikke har lært at sove i sin seng og falder i søvn på sofaen.
Når vi går i seng for at sove, så har vi visse rutiner vi følger, rutiner der gør os trygge og som vi forbinder med at skulle falde i søvn. Lige nu er jeres drengs rutine at blive puttet i stuen, mærke at I er der, hører lydende fra fjernsynet og falde til ro med det omkring sig.
Når vi sover, så vågner vi alle sammen 10, 15, 20 gange hver nat og skifter side, trækker dynen lidt om os, sparker dynen af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. og vi registrerer samtidig at alt er som det var, da vi faldt i søvn. Når jeres dreng nu vågner op og registrerer at alt er som det var, da han blev puttet, så er alt pludselig anderledes. I er væk, lydende er væk, han ligger et helt andet sted og det er naturligvis utrygt. Derfor kan han ikke sove videre, men vågner op, søger jer og sover så trygt videre, når han kommer ind til jer og atter mærker at I er der.
I kan sammenligne det med at du f.eks. falder i søvn om aftenen ved siden af din partner, i løbet af natten vågner du, putter dig ind til ham og så er han væk. Du mærker med hænderne, søger efter ham, den side af sengen er tom. Så vågner du lidt mere op, lytter, prøver at høre om han mon er på toilettet for det er en naturlig forklaring på at han er væk. Kan du ikke høre ham, så kan du ikke sove videre. Måske kalder du, men du får ingen svar og så ender du med at vågne helt op og tilsidst stige ud af din seng, for at finde ud af hvor han er blevet af ... Han skal jo være der, han var der da du faldt i søvn.
På samme måde er det for jeres dreng og derfor er det super vigtigt at han puttes der, hvor I umiddelbart ønsker han skal sove hele natten igennem. Han skal forbinde det sted han falder i søvn med noget trygt og godt og han skal puttes på en måde, som hans underbevidsthed kan registrere om natten og give ham ro til at komme videre i søvnen.
så det vil være rigtig godt, hvis I kunne arbejde på lidt nye putteritualer, nye rutiner - men I skal naturligvis overveje om det skal være lige nu eller om I skal vente til han er mere rask og frisk, han kan jo godt have ekstra behov for at føle jeres nærhed lige nu, hvor han ikke er helt rask :)
Med hensyn til dræn i ørerne, så er I nødt til at rådføre jer med ørelægen her - det er ørelægen som er specialist og bedst kan vurdere, hvad jeres lille dreng har behov for ...
Rigtig meget held og lykke, håber I kan bruge min forklaring på hvad der nok sker hos jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske