Svar: Hvad er godt som fingermad/frugtbåde og hvornår begynde med rugbrød?
11. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Noahs forældre
Nu hvor Noah er 6 måneder gammel, så er det en rigtig god idé at begynde at give ham lidt i hånden, som han selv kan sidde med, sutte på, opbløde med spyt og øve sig mundmotorisk på.
I bør give ham større stykker, så han ikke får små hapsere han endnu ikke kan tygge og som risikerer at sætte sig fast i halsen - de fleste børn vil være mundmotorisk parate til at tygge små brødhapsere i 8 måneders alderen. Lige nu er det en god idé at give ham brødskorper, agurk og lignende i hånden og når han har siddet med det lidt og det er blevet gnasket lidt igennem så udskiftes det til et nyt stykke. Det er også vigtigt at han altid er under opsyn og at du holder øje med at han ikke får bidt stykker af, som han ikke kan tygge.
Du kan give ham ristede rugbrødsbjælker. Det laver du ved at købe et helt mørkt rugbrød uden kerner, skære det i nogle humpler og riste dem i ovnen, så de bliver hårde i kanten at gumle på - Se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem. Rugbrødsbjælker er gode fordi de har et lavt indhold af gluten. Du kan også give ham andre brødskorper, enden af et franskbrød, en tvebak, et stykke knækbrød eller lignende, men brød derindeholder hvede vil også have et højere glutenindhold. Han må gerne få det, men ikke i større mængder.
Du kan også give ham frugt i hånden, det skal igen være større stykker og f.eks. banan vil ofte være lidt svært for ham at spise, ligesom æbler ofte er hårde og knækker i stykker ... I stedet kan du give ham appelsinbåde, både af fersken, blomme, melon eller du kan give ham et stort rødt jordbær - det vil han også nyde. Det er meningen at han skal sutte saften ud og ikke så meget tygge på det eller bide af det.
Og så kan du også give ham grøntsager, det kan være små kogte blomkål- eller broccolibuketter, let kogt gulerod og lignende, men du kan f.eks. også give ham en kartoffelbåd - du kan i princippet give ham hvad I andre nu spiser - men som sagt hele tiden under opsyn og da han kun er 6 måneder, så skal I stadig gå stille og roligt frem.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad og spise mere og mere varieret.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt, så derfor er mange børn glade for at få lidt agurk og gumle på i denne alder ... :o)
Han behøver bestemt ikke kun at få grød og kartoffelmos, du må f.eks. gerne lave mos af alle andre slags grøntsager end kartoffel og nu hvor han er 6 måneder, er det også vigtigt at han får kød og fisk i sin mos, ligesom du kan lave lidt sovs og give ham lidt af dette på mosen - det kan være lidt smørsovs eller lidt tomatsovs. Får I andre f.eks. lidt kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomat og er let krydret med løg, timian og oregano, så må han gerne få lidt af dette på sin grøntsagsmos :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske