Svar: Min datter på 2 år får de frygteligste raserianfald
25. juni 2004
Alder:
2 år
Kære trætte mor
2 åra lderen er bestemt ikke nem. Jeg er sikker på at der rører sig en masse i din datter og hun er endnu ikke i stnad til selv at sætte ord på sine følelser eler frustrationer.
Hun har ganske givet godt kunne mærke en stemningsændring både hos jer og hos den øvrige familie i og med at farfar har været så syg. Børn bruger jo os voksne som deres spejl og de er fantatisk gode til at fornemme, hvordan vi har det inderst inde, også selv om vi forsøger at smile og virke glade ud ad til. Hun kan derfor sagtens være påvirket af situationen.
Samtidig har hun så også selv været syg og så er hun som du selv skriver i en aldersmæssig lidt følsom fase. Hendes reaktion er derfor helt normal.
De er nogle meget fine beskrivelser du giver over, hvad der sker i de enkelte situationer. Jeg hæfter mig dog lidt ved at du i situationen kommer med forslag til at tingene kan være anderledes. F.eks. 'vil du op?', 'har du lyst til at lege?' eller 'er du tørstig?'. Det gør du naturligvis i den bedste mening i håb om at det vil få hende til at holde op med at græde.
Jeg synes i stedet du skal prøve at møde hende med det du ser. F.eks. 'er du bare så ked af det' eller 'du bliver bare så vred lige nu'. Ved at sætte ord på hendes følelser, de ord som hun ikke selv kan sætte på, så fortæller du hende at du forstår hende og samtidig viser du hende at det er okay at hun har det sådan (der behøver ikke komme en løsning).
Samtidig er det enormt vigtigt at du kan rumme hendes følelser. Det vil sige at du kan holde ud at hun har det sådan og det viser du hende ved at blive hos hende. Det er det helt rigtige at sætte dig ned hos hende, og som du også skriver så falder hun lidt efter til ro og så vil hun gerne op til dig. Følelser holder op af sig selv, hvis vi ikke puster til dem - adrenalinet i kroppen klinger af.
Med hensyn til situationen i vuggestuen, hvor hun ikke vil med hjem, her er det vigtigt at du nogle gange har tid til at være der. Hun tilbringer mange timer der hver dag og har behov for at dele disse oplevelser med dig. Derfor er det nødvendigt nogle gange at give tid til dette. Der er naturligvis også de dage, hvor man ikke har tiden og her må man så bekræfte barnet i følelserne igen 'jeg kan godt forstå at du gerne vil lege lidt mere, men idag skal vi hjem' og så må du taage hende med, selv om hun protesterer.
Din datter skal også lære at tackle de frustrationer der vil følge med, når tingene ikke går som hun gerne vil, men bliver hun imødekommet nogle dage, vil hun også bedre kunne tackle et nej andre dage.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske