Svar: Vil ikke spise aftensmad - 12 mdr.
16. maj 2010
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det er dybt frustrerende, når vores børn ikke vil spise, men kniber munden sammen, drejer hovedet og skubber skeen og tallerkenen væk. Vi bliver frustrerede fordi vi jo ved hvor vigtig maden er for barnet trivsel og udvikling og der kan naturligvis også være en reel bekymring her, hvis barnet generelt slet ikke vil spise, men jeres datter spiser jo og derfor er du nødt til at holde fast i at hun må få, hvad hun umiddelbart har brug for :)
Det er normalt at børn i 1 års alderen spiser mere og mere selektivt, hvor de før tog alt i munden, så er det ikke længere en selvfølge og noget mad bliver ikke engang smagt på, det smattes bare ud mellem fingrene eller drysses ned på gulvet. Jeres datter er stadig interesseret i at putte i munden og det er super vigtigt at I forsøger at holde fast i dette.
Jeres datter har en alder nu, hvor hun er meget bevidst om at hun kan få en handling fra jer når hun afviser maden. Det er derfor hun også kigger på jer, afventer jeres reaktion, når hun gør det.
Når børn lukker munden så sker der mange forskellige ting. Det at knibe munden sammen er både et udtryk for at ville selv, at kunne selv, men det medfører også meget let at barnet bliver centrum for middagsbordet. Børn skal ikke være særligt gamle før de ved at de ved denne adfærd får deres forældres fulde opmærksomhed.
Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet, i håb om at få hende til at spise et eller andet ... Men det bedste man kan gøre er faktisk ofte at servere det samme som selv spiser. Hun skal se at det er det samme, som I andre får og har hun lyst til at smage fra jeres tallerken så er det også okay.
Sæt en tallerken foran hende og lad hende gå igang. Med den alder hun har nu, må du tilbyde hende alt og det er vigtigt at du giver hende ro til at spise. Så prøv, at give hende lidt mad i stykker, ikke for meget af gangen da det så virker for uoverskueligt, lad hende spise selv og hold fokus lidt væk fra hende og hendes indtag af mad. Det er vigtigt med madro. Lad hende spise med fingrene og lad hende også spise med en gaffel. Hun er for lille til selv at mestre en ske endnu.
Server maden adskilt, så der ligger valgmuligheder på tallerkenen, som appellerer til hende i farver og konsistens. Det der ikke glider ned den ene dag, glider måske ned den næste og sørg også for at der altid er mindst en ting hun godt kan lide.
Sørg for at hun får mange små måltider i løbet af dagen, således at hvis der ikke glider særlig meget ned til det ene måltid, så spiser hun nok lidt mere til det næste. Hvis hun næsten ikke spiser noget til aften, så suppler evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet, så du på den måde sikrer dig at hun ikke går sulten i seng :)
Giv hende almindelig børnevenlig mad, med masser af smag og farver, der appellere til appetitten. Hun kan som sagt spise stort set det samme som I andre - Lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, farsbrød, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, fiskefilet, risotto - hvad I nu kan finde på at lave, som er børnevenligt :)
Hvis I serverer mere rigtig mad, og samme mad som hun kan se at I spiser, så får hun sandsynligvis lidt interesse for mad igen :)
Giv hende sovs til aftensmaden, det giver hende lidt ekstra fedtstof, men mange børn kan faktisk også rigtig godt lide smagen af sovs. Kartofler må I gerne mose med sovs og hjælpe hende med at spise, så kan hun selv spise f.eks. frikadellerne. I kan altså godt forsøge at hun spiser lidt selv og I så hjælper med noget andet.
Verbaliser positivt omkring maden, når I spiser. "Mmm, smager godt mam-mam" osv. så hun fornemmer at det her synes I er rigtig lækkert. Motiver hende til at putte maden ind i munden i stedet for på gulvet "ind i munden skat, mmm mmm, smager godt" i stedet for fokus på det hun gør forkert. Lad hende smage fra jeres tallerken, smag også på hinandens mad, så hun ser at fokus ikke er på hende, men på det at spise :)
Med hensyn til jern og vitaminer, så må du gerne fortsætte med dette til du løber tør. Herefter vil det være fint at gå over til en multivitaminpille, - den skal knuses eller knækkes i kvarte så længe hun er så lille. Ellers risikerer du at hun får den galt i halsen og det er farligt ...
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud, så jeres datter får en varieret kost dagen igennem og at hun fysisk ikke er så stor - ja her ligner hun nok sin mor :)
Håber du her har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Rigtig god pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske