Svar: Morgenmad og frugt
17. maj 2010
Alder:
23 mdr.
Kære Almas mor
Nu kan jeg jo ikke se din datter, se hvordan hun rent fysisk ser ud, men det er helt normalt at et barn på omkring 2 år ser lidt buttet ud. Når man er to år, vil man ofte have en charmerende struttende mave og også være lidt hjulbenet.
I det hele taget vil kroppen forandre sig meget i 2-5 års alderen og når barnet bliver 3 år, vil svajet nederst i ryggen rette sig lidt ud og maven hos en 3 årig virker derfor mindre struttende end den gør hos en 2 årig. Når hun bliver 4 år vil hun have mistet lidt af det babyagtige look som hun har lige nu og hendes krop vil virke mere rank. Hun vil også kunne virke lidt kalveknæet i den alder og det forsvinder så igen i 5 års alderen.
Jeg synes det er super fint at hun er glad for morgenmad og spiser mest først på dagen, det er der som udgangspunkt ikke noget i vejen med og slet ikke, når hun spiser havregryn, som jo betegnes som værende sundt. Men, det har naturligvis noget at sige, hvordan du serverer havregrynene - om hun f.eks. får sukker og sødmælk på? Med den alder hun har anbefales det f.eks. at hun får letmælk, for at holde fedtmængden lidt nede (først omkring 3 års alderen anbefales skummet, mini og kærnemælk) og sukker på morgenmaden skal man forsøge at undgå.
Måske kunne du lave en havregrød i stedet, det kan mætte lidt mere og kan laves med mere vand og så en lille smule mælk både i og på og så kan du evt. helt undgå sukker eller være den der drysser det på, så du selv bestemmer, hvor meget hun får ...
Hvorvidt hendes indtag af morgenmad skal begrænses, må afhænge af hvor meget du tror det påvirker hendes øvrige indtag i løbet af dagen - du kunne naturligvis godt i en periode forsøge at holde fast i at hun får 2 dl. havregryn og ikke yderligere, er hun mere sulten, kan hun få ½ stykke rugbrød eller lignende ved siden af - det kan også give dig et billede af hvorvidt hun egentlig er sulten eller om hun spiser meget, fordi der i det med af få havregrynene hældt op i en tallerken, sukker og mælk på osv. er et ritual som hun synes er sjovt ... Modsat, hvis hun spiser sine havregryn, er hun vel også sulten, så er det jo ikke kun sjov for hende ...
Det kan måske vise om hun så vil spise mere til formiddag og frokost - og have interesse for at spise andet end frugt, som hun jo er rigtig glad for ...
Jeg synes ikke umiddelbart at du behøver indføre en godnatgrød, som du beskriver tingene hos jer.
Frugt skal hun naturligvis have, men igen - det kan godt være at du skal være lidt mere konsekvent omkring hvor meget hun får og kun tilbyde en vis mængde og kan hun spise mere, så får hun noget andet sundt. Så du på den måde får hende til at spise lidt mere varieret.
Du kan også prøve at blande frugt og grøntsager, ved at give hende forskellige former for råkost, du kan f.eks. lave en råkostsalat bestående af gulerod og spidskål, - og så iblande æbler, ananas, melon, rosiner - hvad du ny synes for at få hende til at spise mere grønt og ikke kun frugten.
Og så synes jeg du skal prøve at drøfte hendes vægt og hendes udseende med lægen, når hun fylder 2 og alligevel skal til 2 års undersøgelse. Det vil være helt relevant at du får en lægelig vurdering af hvorvidt din datter er for buttet og om du skal gøre noget ved hendes indtag af mad og frugt. Umiddelbart er det måske bare et almindelig 2 års babylook hun har :)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god pinse :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske