Svar: Vil ikke drikke sødmælk - 12 mdr.
17. maj 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Linda
Det lyder helt perfekt med en amning i løbet af natten og at I alle derved får sovet bedre og din datter stadig får lidt af mors mælk - sådan kan du gøre så længe I begge trives med det :)
Det anbefales at hun efter 1 års alderen får mellem 350-500ml mælk hver dag, - alt incl. Det anbefales derudover at hun får letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen - de fedtfattige produkter som skummetmælk, minimælk og kærnemælk anbefales først ved 3 års alderen. Hvis hun er meget slank og spinkel, så kan det være udmærket at du fortsat bruger f.eks. surmælksprodukter lavet med sødmælk, altså med 3,5% fedtindhold. Du må gerne varierer, så hun får lidt af både det ene og det andet :)
Hvis hun får 350ml dagligt, så får hun bedst sit behov for vitaminer, mineraler osv. dækket. I dette indtag tæller også mad der indgår i og på grød, sovs, ost osv. Det hele tæller med :)
Det vil normalt være passende med et glas mælk morgen og aften, et surmælksprodukt om eftermiddagen og så den mælk der nu naturligt indgår i madlavningen - får hun dette er hun fint dækket ind og det er helt relevant at sikre hendes mælkebehov netop via komælk med den alder hun har nu :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske