Svar: Køjeseng, hvornår?
17. maj 2010
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Dorte
De fleste børn vil ikke kunne finde ud af at kravle ned af en køjeseng om natten i søvne og søge ind til forældrene. De vil falde , når de forsøger at klatre eller vil simpelthen falde ud af sengen, fordi de ikke registrerer hvor høj sengen egentlig er og de kan slå sig voldsomt - selvom han er god til at klatre om dagen, så er det meget svært at gøre, når man mere eller mindre "går i søvne" ...
Det er sandsynligvis derfor aldersgrænsen er sat til 6 år - selvom mange børn nu også går i søvne i den alder :) Og der er sikkert en god grund til at man i IKEA har valgt at sige at aldersgrænsen skal være 6 år - det lyder meget fornuftigt.
Om han vil være parat, når han er 4-5 år - tja, måske - men lige nu - 3½ år - det synes jeg er for tidligt. Men det er jo meget individuelt. Nogle børn kan jo også cykle på en almindelig 2 hjulet cykel, når de er 3 år, andre kan først når de er 7 år ... Så nogle børn vil naturligvis også kunne klatre ind og ud, op og ned af deres senge, før andre kan. Og nogle børn sover meget stille, andre børn er motorisk meget urolige når de sover ...
Man hører jo historier om børn der falder ned af køjesenge og slår sig forfærdeligt (i en grad der kræver indlæggelse), man hører også om børn, som aldrig falder ud af en seng ...
Jeg kan desværre ikke her give jer nogen faste regler for, hvornår jeres dreng er parat, men det er en god idé at trække tiden så længe som muligt, - for falder han ud, kan han slå sig rigtig meget og virkelig komme alvorligt til skade :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske