Svar: Vil ikke indtage væske
17. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er helt relevant at du ammer 2 gange dagligt og disse to amninger må du gerne bibeholde til han er omkring 1 år. Både fordi han får mælk på den måde, men også fordi det bidrager godt til hans væskebalance.
Derudover vil det være rigtig godt at han får lidt vand af kop til alle sine måltider og også gerne mellem måltiderne, som tørstslukker og så må han også gerne få lidt sødmælk om morgenen og om aftenen sammen med sin mad. Juice, saft osv. behøver han ikke at få - det er fint at du forsøger med lidt forskelligt en gang imellem, for at se om det kan få ham til at drikke lidt mere - men vand er den bedste tørstslukker og derfor det bedste du kan give ham :)
Jeg vil foreslå dig at forsøge med et lille snapseglas i stedet for en kop. Et snapseglas passer sandsynligvis bedre til hans lille mund og vil være lettere for ham at drikke af. Og så er det et spørgsmål om at blive ved, så han lærer det - øvelse gør mester.
Derudover vil jeg foreslå dig at forsøge med en kildevandsflaske, både med og uden tut - man kan få begge dele og ofte vil børn der ikke er særlig glade for at drikke vand af kop, gerne drikke af en kildevandsflaske - det er i hvert fald et forsøg værd og er der tut på, så kan du trykke let på flasken, så der sprøjter lidt vand ind i munden på ham og han måske derved lærer sig teknikken.
Og så skal du naturligvis holde øje med hans bleer, for han må ikke holde op med at tisse og urinen skal blive ved med at være klar. Hvis han tisser fint og urinen er klar, så må du gå ud fra at han får, hvad han har behov for og så kan du ikke gøre andet end at tilbyde og sige til dig selv, at han drikker, når han er tørstig. Hvis han slet ikke får nok og du kan fornemme at han ikke trives, så må du have fat i jeres læge :)
Håber du her er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
God pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske