Svar: Vuggestuestart og rytmeskift
17. maj 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Astas mor
Mit umiddelbare råd er at I ser tiden an og tager det roligt. Lige nu har Asta naturligt behov for at sove 2 lure dagligt og har også et ekstra stort behov for at sove længere formiddagslur.
Det hænger naturligt sammen med, at hun oplever mere, skal forholde sig til en helt ny hverdag, nye voksne, nye børn, nye regler og rutiner, være væk fra mor og far osv. og det trætter hende naturligt ekstra. Derfor vil børn, der starter i institution ofte have behov for at sove lidt mere og det skal de have lov til.
I takt med at hun bliver ældre, vil hendes behov for søvn om dagen naturligt blive mindre. Hun vil sandsynligvis stille og roligt begynde at sove kortere og kortere om formiddagen, vil måske endda trives med at blive vækket fra sin formiddagslur, fordi hun gerne vil være aktiv med de andre børn og vil stille og roligt naturligt komme ind i en rytme, som passer til vuggestuen.
De fleste børn vil først mellem 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og at hun lige nu har behov for to lure, er altså helt normalt og det skal man ikke ændre på. Giv hende tid, ro på - lige nu sover hun som hun har behov for og skal have lov til og det ændrer sig stille og roligt i løbet af et par måneder :)
Rigtig meget held og lykke :) God pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske