Svar: Meget problematisk nattesøvn
17. maj 2010
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Der er ingen tvivl om at der har været mange forskellige faktorer, som har spillet ind hos jer de sidste mange måneder. Det har især været smerter som skyldtes problemer med mave, nakke, skuldre, øre - væske/dræn osv. og derudover har der naturligvis også været og er der stadig udviklingsmæssige ting, som påvirker jeres drengs søvn.
Hvorom alting er, så er vi et eller andet sted, nødt til at gå ud fra, hvordan tingene bør se ud nu - hvad I i forhold til hans alder nu bør gå ud fra og så er det, hvad I arbejder på.
Når jeg ser jeres søvnskema/plan osv. igennem så virker det umiddelbart som om at jeres dreng har brug for en del søvn om dagen og at han stadig har brug for 2 lure dagligt. Derfor synes jeg I skal holde fast i dette og det er helt fint, at han vækkes fra sin formiddagslur, hvis han så sover en bedre middagslur som samtidig ligger i god tid, i forhold til at komme i seng i ordentlig tid om aftenen.
Man kunne naturligvis godt tale for at han i en periode skulle have lov til at styre det helt selv - det tror jeg faktisk godt kunne hjælpe ham, men problemet er at han jo skal starte pasning om lidt og derfor vil det være rigtig fornuftigt at arbejde en rytme ind, som passer nogenlunde til den rytme, han skal have for at trives i vuggestuen.
Jeg ser overordnet et problem omkring hans putteritual. Det handler om at han lige nu får flaske i stuen og derefter går i til værelset, hvor han så skal sove.
Det at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor han forventes at sove. Når I giver flasken i stuen og derefter går til værelset, så er det en risiko for at han oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer detved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Faktisk er vi derhenne, hvor jeg tænker at I måske skal give jeres dreng flasken imens han ligger i sin seng. Han skal ikke falde i søvn med den, men have den og drikke sin mælk imens I sidder ved siden af ham, læser lidt, synger en sang, snakker stile med ham, holder ham i hånden, kærtegner ham lidt osv. så det hele foregår på en gang og ikke som nu med et opdelt putteritual.
Det er også fint at han får 2 flasker dagligt, men de to flasker tænker jeg skal ligge aften og sen aften og de skal helt væk fra dagen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk eller vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur mellem 9.30-10.15
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger osv. Vand af kop.
Tilbydes evt. lidt frugt og lidt mælk af en kop og puttes så til middagslur kl. 13-13.30. Sæt ham gerne op i barnevognen og tril ham en tur, hvor han starter med at sidde, kigge på verden og først puttes når han tydeligt er parat
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt A38 eller tykmælk med revne æbler, lidt mysli eller lignende pas på med ymer, som er meget proteinrigt ... ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød, så I er sikre på at han ikke går sulten i seng.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Puttes med det samme i egen seng, så putteritualet ikke deles i to ..
Sen aften 23.30-24: Flaske som tilbydes mere eller mindre i søvne og herefter sover han så til næste morgen tidlig.
Jeg kan ud af jeres planer se at han ofte har en opvågning omkring kl. 24-01 og jeg tænker at ved at lægge flasken sen aften inden I selv går i seng, så kan I være heldige at undgå denne opvågning.
Når og hvis I vælger at give flaske imens han ligge i sin seng, så er det vigtigt at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt - måske er det allerede eleveret på grund af hans øreproblemer ...
Jeg kan se at han nogle dage vågner meget tidligt og de dage, hvor han står meget tidligt op, vil han naturligt også sove formiddagslur tidligere. Han skal til en vis grad naturligvis have lov til at selvregulere og som tidligere skrevet, så har jeg lidt en formodning om at han sandsynligvis ville profitere godt af i en periode at styre det fuldstændig selv - men samtidig er det også en balance, fordi han jo skal starte i institution og det er derfor også fornuftigt nok at holde nogenlunde fast i at han sover kort formiddagslur og længere middagslur ... Også for at I får ham i seng kl. 20 - hvis han får lov til at styre det selv, så vil I måske opleve en rytme, hvor han ikke er parat til at sove før kl. er 22 eller senere og det kan han selvfølgelig fint trives med - men det kan I ikke og det vil også gå ud over ham, når han skal i institution og have en hverdag der.
Så selvom det kan virke modstridende at vække ham fra lurene om dagen, så lyder det som om at det hos jer kan være nødvendigt - men prøv stadig at vurdere lidt fra dag til dag og hvad hans reelle behov kan være. Se blandt andet på hvordan han virker når I vækker ham, virker han tilfreds, glad, leger han, virker han til at trives godt med en kort formiddagslur og en middagslur som jeg har skitseret i planen? Hvis han virker til at trives, så må I gå ud fra at det er okay.
I skriver at I giver ymer og også kokosmælk sovs - ymer anbefales først efter 1 års alderen og hvorfor bruger I kokosmælk? Spiser I alle sammen det, eller er det specielt for ham? Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik til børn - det samme gør soyadrik, havredrik, risdrik - som ikke har noget med mælk at gøre. At bruge lidt kokos mælk i madlavningen sker der nok ikke spor ved, men I skal bare være opmærksomme på at retningslinierne er sådan :)
Han kan naturligvis stadig godt have opvågninger om natten, hvor han har brug for jeres hjælp til at komme videre i søvnen, netop fordi han udvikler sig meget, har ondt for tænder, problemer med ørene osv. men stille og roligt skal han også kunne sove mere og mere sammenhængende og også kunne komme videre i søvnen på egen hånd. Derfor er det også vigtigt at I overvejer, hvad I gør, når han vågner og om det er nødvendigt for jer at reagere på hvert klynk han giver, ligesom I ikke skal give ham sutten i munden hver gang, men f.eks. lærer ham at finde den selv - eller hvad problemet nu kan være ...
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham og rigtig god pinse :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske