Svar: Råd om søvn om natten
18. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det vil være relevant at amme Agnes 2 gange dagligt med den alder hun har og de to amninger vil jeg foreslå ligger aften og sen aften, fordi de på den måde giver langt bedre plads til rigtig mad i maven og derudover også vil kunne give hende (jer begge) en bedre nattesøvn.
Det er altså amningerne om dagen og tidlig morgen som du lige nu skal fjerne og det er ikke et spørgsmål om at stoppe amning fuldstændig fra den ene dag til den anden, det har ingen af jer brug for - det er et spørgsmål om at amme det som er relevant for hendes alder og mælkebehov og samtidig få givet plads til mere rigtig mad, for lige nu ammes hun for meget og spiser ikke nok familiemad og de to ting hænger sammen :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 6: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Morgen 7.30-8: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Aflevere storesøster i børnehave og sover formiddagslur som nu. Skal ikke ammes hverken før eller efter luren.
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager som ærter, gulerod og majs til at øve pincetgreb. Derudover også gerne lidt rejer, muslinger, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg osv. Jo mere variation jo bedre. Suppleres gerne med lidt grøntsagsmos (rester fra aftensmaden eller mos fra glas), hvis du synes hun ikke har spist nok og hvis du kan få hende til at tage imod - ellers er det fint med mad i stykker :) Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13, afhængig af hvor lang en formiddagslur hun har taget. Lige de dage, hvor du trapper amningen ned, vil det være fint at amme hende her, så du ikke får problemer med brystbetændelse osv. Men stille og roligt udgår altså denne amning og hun lærer at sove uden, hvilket hun jo også skal kunne, når hun skal passes.
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt og bær i hånden, evt. lidt frugtmos, gerne lidt tykmælk med revne æbler, moset banan eller rugbrødsdrys, vand af kop. Skal ikke ammes om eftermiddagen.
Aften 18: Familiemad, helt almindelige børnevenlige retter, naturligvis i en konsistens som hun kan kapere. Det kan være boller i karry eller anden form for ris med sovs, pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks med pesto lavet i ovnen, rødspættefilet med tomat og parmesan lavet i ovnen - hvad som helst at I andre spiser. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23.30-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, puttes tilbage i egen seng igen og sover herefter i egen seng til næste morgen tidlig.
Som du kan se har jeg fjernet alle amningerne om dagen, de ligger uhensigtsmæssigt når de ligger inden hun skal spise, idet de fjerner behovet for rigtig mad. Samtidig har hun ikke længere behov for så meget mælk og kan nøjes med at få lidt mælk af kop morgen og aften - kan også fint bare nøjes med vand.
Amningen inden middagslur kan være en god idé en overgang, for at hjælpe på din mælkemængde :) Dertil kommer at børn på 9 måneder har brug for 3 amninger, børn på 10 måneder har brug for 2 amninger - og hun ligger aldersmæssigt lige midt imellem:)
Og så skal hun ammes aften og sen aften og her ammes rigtig godt, så du er sikker på at hun er fyldt godt op inden natten. Herefter skal hun så puttes i egen seng, hun skal ikke ligge hos dig hele natten, men skal sove for sig selv. Du kan evt. gøre det at du fjerner siden af tremmesengen og kobler hendes seng til din egen seng. På den måde kan hun sove i sin egen seng og du i din og du kan stadig lægge en beroligende hånd overtil hende, hvis hun har brug for at mærke at du er der.
Hun skal naturligvis ikke græde ulykkeligt en hel nat, men netop mærke at du stadig er der for hende, men hun skal kunne sove uden at få mælk hele natten og den beslutning er du nødt til at tage - for det fravælger hun ikke selv :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske