Brev:
Stadig urolig søvn - 9 mdr.
18. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Stadig urolig søvn - 9 mdr.
Kære Helen!
Så er Viktor blevet 9½ måned og han vokser som han skal og er en glad lille dreng. Vi har dog stadigvæk problemer hvad angår hans søvn.
Viktor vågner ml. kl. 6 og 7 om morgenen. Han bliver puslet og får derefter morgenmad (forskellige former for grød og vand el. mælk af kop)
Han plejer at blive træt ved en 8-9 tiden, hvor han så bliver lagt til at sove. Han sover alt ml. 45 min. og 1½ time.
Derefter får han tilbudt frugt, grønt, en halv bolle eller lidt frugtmos.
Ved en 11-11.30 tiden får han tilbudt frokost, hvor vi forsøger at gå væk fra grøntsagsmosen over til mere fast føde.
Efter frokost bliver han lagt til at sove (ml. 12-13) og der sover han alt mellem 1-2 timer.
Når han vågner ved en 14-tiden får tilbudt frugt, ½ bolle med smør, agurkestave m.m.
Men han bliver hurtig trær igen og vi har derfor lagt ham ml. 17-18. Det er vi dog blevet bevidste om måske kan have en negativ indflydelse på hans søvn om natten og derfor forsøger vi at vænne ham af med den sene lur.
KL. 18.00 spiser vi alle sammen aftensmad, hvor vi også forsøger at indføre mere og mere fast føde.
Ved en 20-tiden læser en af os godnathistorier og synger godnatsang for ham. Han bliver tilbudt en flaske, som han som regel lapper i sig. Derefter bliver han ikke tilbudt mad/flaske før næste morgen.
Han er alt ml. 10-30 minutter om at falde i søvn og vi forsøger at lade ham selv falde i søvn (vi lægger ham i sengen og kommer kun ind til ham, hvis han bliver ked af det). Vi synes det bliver nemmere og nemmere at lægge ham til at sove.
Det egentlige problem opstår efter et par timers søvn, hvor han begynder at klynke og blive ked af det, hvis vi ikke reagerer på ham.
Han vågner stadigvæk mellem 5-15 gange om natten. Ofte kan vi undgå at han vågner helt ved at putte ham og give ham sutten, men hans søvn må under alle omstændigheder bliver afbrudt af de natlige aktiviteter. Og vi er også ved at være MEGET trætte.
Vi har fået at vide af vores sundhedsplejerske at vi så vidt muligt skal lade ham selv falde i søvn, men det er ikke hver gang at den går og ofte eskalerer gråden og han vågner helt op.
Er der umiddelbart noget ved hans daglige rutiner som du falder over og evt. kan være årsag til hans urolige søvn? Og kan du hjælpe os med evt. råd om hvordan vi hjælper ham til at sove igennem uden alle de mange afbrydelser?
På forhånd tusinde tak for dit svar og en god brevkasse!
De bedste hilsner,
Viktors mor Kamilla