Svar: Stadig urolig søvn - 9 mdr.
18. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Kamilla
Tak for dit brev :)
Det som umiddelbart falder mig i øjnene, når jeg ser jeres plan for dagen er, at jeres dreng kun får flaske 1 gang dagligt. Det mener jeg er for lidt og jeg har faktisk en formodning om at hans opvågninger om natten kan skyldes et reelt behov for mælk.
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have behov for 3 flasker i døgnet, svarende til ca 600ml og i 10 måneders alderen kan de nøjes med 2 flasker, svarende til ca 400ml. Det er vigtig i forhold til at dække deres behov for både væske og mineraler, især behovet for jern indtil de er 12 måneder gamle.
Med den alder Viktor har nu, så synes jeg faktisk at I skal prøve at tilbyde ham en flaske sen aften og se om ikke det kan give jer alle en roligere søvn.
Jeg forestiller mig altså at han skal spise osv. som han allerede gør i løbet af dagen, han skal have sin flaske om aftenen inden han puttes til natten ligesom nu og I skal køre det ritual I kører - men sen aften inden du selv går i seng, bør du forsøge at give ham en flaske ekstra. Hvis han selv har en opvågning omkring midnat, kan han få flasken der, ellers kan du give ham den imens han mere eller mindre sover, hvorefter han så kan sove mæt og roligt videre.
Du behøver altså ikke tage ham op, men kan lade ham ligge i sin seng, sørg for at elevere hans hovedgærde lidt, læg en lille pude ind under hans madras i hovedenden så kan du godt give ham flasken i sengen og lade ham sove videre.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske