Svar: Droppe middagslur helt?
18. maj 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Jeanett
Det lyder som om at I er nødt til at være lidt fleksible omkring middagslur hos jer. Både fordi der ikke er rigtig puttemulighed i børnehaven, men også fordi jeres dreng jo rent faktisk lyder til stadig at have behov for sin lur, så de dage, hvor han tydeligt har brug for den skal han naturligvis have den og de dage, hvor det går fint med at undvære eller med at sove en kortere lur, ja så er det sådan.
Det betyder altså at I må lade ham sove middagslur i weekenden og så lade børnehaven vurdere, hvad hans behov er i løbet af hverdagene og det er okay. Du må tro på at hvis han mangler søvn, så vil han enten falde omkuld og gå tidligere i seng en dag, vil sove længere om morgene eller tydeligt have brug for sin middagslur midt på dagen - så længe han virker frisk, glad, aktiv, har overskud til at lege og opleve den nye verden som åbner sig for ham, så sover han nok det han har behov for - trods alt :)
Så lige nu kan han godt finde ud af at sove middagslur i weekenden og nogle dage springe den over i hverdagen. Helt fint.
At han lige nu sover uroligt om natten og har mange opvågninger skyldes sandsynligvis start i børnehave. Det er en helt ny verden, nye udfordringer, nye voksne og børn at skulle forholde sig til, nye regler, nye rutiner, nye lege, nye krav osv. Alt er nyt og alt er faktisk temmelig svært, selvom han er glad for det og glad for at komme af sted.
Jeg ved godt at I har skrevet om Emils søvnproblemer gennem længere tid og jeg kan godt forstå at det virker som om at han nok aldrig kommer til at sove igennem. Men der er dog sket ændringer og den største ændring er, at han nu lyder til at være tryg ved sin seng - tidligere var det så han skælvede, når han skulle sove - det gør han ikke mere. Så selvom I føler at han stadig har mere brug for jer, end I ønsker han skal have, så er der stadig store fremskridt og det går stille og roligt den rigtige vej ...
Jeg ved ikke hvordan I forældre har det, hvordan I som familie fungerer. Men det er klart, at hvis I forældre er meget stressede, udkørte, mangler overskud, skændes og i det hele taget 'kører lidt på pumperne' så vil det naturligvis også påvirke Emil og det kan meget vel påvirke hans søvn. Jo mere ro og harmoni der er, jo mere rolig og harmonisk vil han naturligvis også være og jo mere roligt og harmonisk vil han sove ... Så prøv også at slappe af, at tage det roligt, lad være at skælde ham ud, stille alt for mange krav. Giv ham roen og se om det så ikke stille og roligt bliver naturligt bedre, som sagt ser jeg allerede nu en bedring i forhold til tidligere :)
Rigtig meget held og lykke med ham og det hele fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske