Brev:
Afvænning af flasker?
18. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Afvænning af flasker?
Hej Helen.
Ja så er jeg her igen, men denne gang kan jeg til at begynde med oplyse, at det går vildt meget fremad med Mathias' udvikling. Han både tygger flot og sidder alene i lang tid af gangen, og kan endda stå et par minutter alene i kravlestilling, når han hjælpes op på alle fire. Ja træningen må siges virkelig at give pote nu. Jeg lyttede til dit råd vedr. stimulastik og har købt en dvd, som både skal benyttes af mig og dagplejemoren.
Vi er så heldige at være kommet til en dagplejemor, som gør meget ud af børnenes motoriske udvikling og som sågar tager dem med til gymnastik en gang om ugen.
Nu til selve spørgsmålet. Mathias får jo fortsat flaske. Og jeg tænker på, hvornår man skal trappe ham ud af disse. En normal hverdag ser sådanne ud:
kl. 6:30 - 7:00 står op og får havregrød.
kl. 9 Formiddagslur (sover ca 1 time)
kl. 11:30 middagsmad
kl. 12:30-13:00 Tilbydes en flaske 160 ml, som ofte drikkes helt. Sover herefter ca 1-1½ time
kl. 15 lidt frugt både i skiver og lidt mos
kl. 17:30 aftensmad
kl. 18:30 Tilbydes en flaske 160 ml, som også ofte drikkes helt. Hvorefter Mathias puttes til natten.
Vi har prøvet at trække tiden lidt før han skal sove, men det giver virkelig dårlige resultater, så vi holder os nu til 18:30 hver dag.
kl. 23 Får et drømmemåltid, spiser ca 200-230 ml.
kl. 5 Vågner sommetider og vil have natflaske. Her spiser han ca 160 ml.
Jeg synes personligt at han på det seneste er begyndt at tage mere og mere pr. flaske. Dette forstår jeg dog ikke, da han spiser virkelig store portioner af mad til måltiderne. Tænker at dette måske er helt normalt, at babyer gerne vil have flaske længere tid. Men hvornår er det, det normale tidspunkt at trappe ud af og stoppe med at give flasker?
Med venlig hilsen
Pia