Svar: Afvænning af flasker?
18. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Pia
Dejligt at høre at det har hjulpet med Stimulastik-dvd'en og super dejligt, at I har fået plads hos så engageret en dagplejer - skønt! :)
Det vil normalt være passende med 3 flasker i 9 måneders alderen og så skærer man ned til 2 flasker i 10 måneders alderen. De to flasker indeholder ca 400ml til sammen, som er den mængde mælk Mathias har brug for indtil han er 12 måneder, for at få sit behov for især jern dækket.
De to flasker ligger ofte hensigtsmæssigt aften (19.30) og sen aften (23.30) eller aften (19.30) og meget tidlig morgen (04). Hos enkelte børn fungerer det bedst med en flaske inden middagsluren midt på dagen og så en flaske inden natten, men det er de færreste som kan sove hele natten igennem uden at få mælk i denne alder og som du beskriver Mathias lige nu, så lyder det faktisk som et reelt behov med mælk f.eks. aften og sen aften, altså som nu hos jer kl. 18.30 og 23.
Jeg vil derfor anbefale dig at du nu skærer mængden af mælk ned i løbet af dagen, så han får mindre og mindre i hver flaske og tilsidst helt kan undvære og det samme kan du gøre tidlig morgen kl. 05 - skære ned i mængden, så han får mindre og mindre og tilsidst lærer at sove uden - måske her kan nøjes med at få en sut og lidt kærtegn i stedet :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen kl. 6:30 - 7:00 Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 9 som I plejer og sover en lille times tid
Formiddag 10.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Frokost kl. 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, som makrel, sildepostej, rognguf, tun. Suppleres med kogte grøntsager som majs, ærter og gulerod, ½ hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer eller lignende. Kan evt. suppleres yderligere med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Puttes til middagslur og i stedet for flaske kan give en lille kop lun mælk inden lur som en overgang. Puttes som I plejer kl. ca 13
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, tilbydes lidt tykmælk med revne æbler, frugtmos, banan eller rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften kl. 17:30: Familiemad, risretter, pastaretter, almindelige børnevenlige retter - det kan være pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, ris med sur-sød-sovs, laks med pesto, rødspættefilet med tomat og parmesan, fiskefrikadeller eller hvad I nu kan finde på. Retter med sovs er altid godt - kartofler kan moses med sovs og frikadelle gives i stykker, vand eller sødmælk af kop.
Flaske og puttes til natten 18.30
Sen aften 23: Drømmemåltid med stor flaske som nu
Tidlig morgen forsøger I så at udfase flasken, så han får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære :)
Omkring 12 måneders alderen skrues ned til en flaske dagligt og det er her ofte flasken inden putningen om aftenen, som er tilbage. I løbet af et par måneder forsvinder denne så også helt og erstattes i stedet af en kop mælk og en godnathistorie :)
Håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske