Svar: Skemad og arbejde
19. maj 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Lena
Det lyder så fint det du fortæller og virkelig spændende at I nu skal flytte til Congo - det bliver en oplevelse for jer og ganske givet noget andet end, hvor I bor nu - selvom I allerede er på varmere himmelstrøg end lille Danmark :)
En normal portion ligger mellem 1-2 dl. færdig grød og mos, men i starten er det ret vigtigt ikke at give alt for meget, fordi det kan stoppe maven og samtidig også gøre at han afviser mælken mere og mere - og mælk/væske har han stadig meget brug for.
Jeg anbefaler derfor at man giver 3/4 dl. grød eller mos 2 gange dagligt og følger efter med mælk, i stedet for at give 1½ dl. på en gang og han så ikke vil have sin mælk. Samtidig giver skemaden fordelt over flere gange dagligt naturligt en større variation af fødevarer og dermed vitaminer, mineraler osv. end hvis han spiser få og store portioner.
Hvis barnet starter med skemad i 4 måneders alderen, så vil de fleste børn starte med et skemåltid dagligt, ofte omkring frokosttid. Omkring 5 måneders alderen øges til 2 måltider - frokost og aften (grød og grøntsagsmos) og i 6 måneders alderen får barnet ofte 3 måltider (grød om morgenen, grød/grøntsager til frokost, grøntsagsmos til aften). I den alder begynder børn også med kød eller fisk i mosen og de begynder ofte også at få lidt mad i hånden, ristede rugbrødsbjælker eller lignende og får også frugt som mellemmåltider.
Sammen med skemaden skal han have vand af en lille kop, gerne af et lille snapseglas som passer til hans lille mund. Det er vigtigt at han lærer at drikke vand og derudover skal han så ammes eller have flaske præcis som han plejer.
Netop fordi han nu begynder med fast føde og det kommer til at fylde mere i hans mave og hans mælkebehov fortsætter med at være som tidligere, så vil han måske begynde at melde sig og søge efter mere mælk sen aften eller i løbet af natten og det er okay - det er et reelt behov og det skal han naturligvis have.
De fleste børn vil i din søns alder have behov for 6 amninger dagligt og først i 7 måneders alderen vil 4 amninger normalt være tilstrækkeligt. De 4 tidspunkter du skitserer vil måske ikke kunne passe helt, det afhænger helt af hvorvidt hans behov ændrer sig, fordi han bliver ældre og skal have plads til både mælk og mad i maven for at være dækket godt nok ind. Dine angivne tidspunkter kan godt risikere at komme i karambolage med tidspunkterne for den rigtig mad og det er som udgangspunkt en god idé at man starter med skemaden og så følger efter med brystet, netop for at sikre at han også spiser nok af den rigtig mad. Har han fået mælk inden skemaden er der risiko for at han ikke vil spise nok skemad :)
En plan for dagen med 3 måltider skemad, som måske er det I skal arbejde lidt på i Congo, kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes/flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 9.30
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop. Får lidt agurk at gumle på, skær f.eks. en skive på 1½ cm, lav hul i midten og sæt den på hans tommelfinger, så han bedre kan holde fast på den.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-16.30: Ammes/flaske, sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop. Tilbydes også her lidt agurk at sidde med og gumle lidt på.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang og hvor sen en 3. lur han har taget.
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Hvis han stadig kan klare sig uden mælk om natten, selvom han starter med grød, så er det jo super fedt - men du skal faktisk ikke forvente at det varer ved - ovenstående viser lidt om hvad du kan forvente ... :)
Jeg har skrevet ammes/flaske, fordi du så kan passe det ind efter om du er hjemme eller far skal passe - antallet af amninger og flasker er det samme.
Når han kan begynde at spise en lille dl og det går rigtig fint, så vil det være super at introducere grøntsagsmos som andet måltid. Du kan lave mos af milde grøntsager som kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og variere mellem dem, så mosen smager forskelligt hver gang.
Frugtmos kan fint bruges som topping på en grød, både fordi det er med til at holde maven igang, men også fordi det er med til at give smagsvariation.
Du kan finde inspiration i babykøkkenet her på siden, der er i alle videoklip nederst til højre en knap du kan trykke på, så får du opskriften frem :)
Jeg har desværre ikke lavet en opskriftsbog endnu - selvom mange har efterspurgt det :) - men hvis man køber en Bamix NetSundhedsplejerske edition følger der en madguide med ...
Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske