Svar: Fra 2 til 1 lur - 10 mdr.
20. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Tvillingemor
De fleste børn har nu stadig brug for to lure, når de er ti måneder gamle, men der er jo altid undtagelser og det lyder bestemt som om at dine piger her er meget forskellige. Den ene følger det gængse mønster, den anden skiller sig lidt ud :)
Spørgsmålet er om ikke du kan få begge piger til at sove middagslur samtidig - hende der sover formiddagslur, vil jo naturligt også skulle sove middagslur og måske kan de to lure stille og roligt blive lagt på samme tidspunkt, så pigerne sover sammen der. Den pige der så fortsat har behov for sin formiddagslur må så få den.
Der er sandsynligvis også tale om en fase og spørgsmålet er om ikke det ændrer sig netop når de starter i institution. Det er jo meget tænkeligt at de bliver så trætte af alle de stimuli, nye indtryk, børn, voksne osv. at de naturligt begge atter får behov for to lure dagligt. Det er i hvert fald en god idé at se tiden lidt an og se hvad der sker, når de starter, det kan sagtens ændre en masse igen.
Og mon ikke de i vuggestuen har krybber eller andet, som pigerne kan blive puttet i hvis det nu viser sig at de lige nu har brug for at sove forskelligt og derfor ikke kan sove sammen.
Jeg synes du er nødt til at se tiden an, afvente, hvad der sker. Der er ingen tvivl om at der kan ske meget lige nu, det er jo lige oppe over at de skal starte ...
Rigtig meget held og lykke med dem, også med indkøring i institutionen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske