Svar: Når han ikke vil spise
20. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Normalt når børn på 9 måneder lukker munden for skeen, skubber maden væk og ikke vil spise, så handler det ofte om at de er i en alder nu, hvor de viser mere selvstændighed og mere egen vilje. Det handler sjældent om kræsenhed, men derimod om at de er trætte af skemaden - fordi de gerne vil spise selv. Det er altså et udtryk for selvstændighed og ønske om at være mere med.
Samtidig er jeres dreng også meget bevidst om, hvad hans handling gør ved jer og der er ingen tvivl om at han hurtigt fornemmer, hvis det han gør - sætter ham i midtpunkt, så han bliver centrum for middagsmaden. Derfor er det super vigtigt at I stadig holder maden som centrum, at I har fokus på at det skal være hyggeligt at spise, at I verbaliserer positivt omkring maden, smager ved hinanden osv. mere end taler hen over bordet om, hvordan I nu skal reagere :)
Man kan som forældre godt komme ind i en rytme, hvor man begynder at lave specielle retter til barnet, eller forsøger med alverdens ting, i håb om at han spiser et eller andet. Naturligvis fordi vi alle ved, at det er vigtigt for barnets trivsel at det spiser. Men det bedste man kan gøre er faktisk ofte at servere det samme som I andre spiser og så sørge for at give ham madro.
Sæt en tallerken foran ham og lad ham gå igang. Med den alder han har nu, må du tilbyde ham næsten alt og det er vigtigt at du giver ham ro til at spise. Så prøv, at give ham lidt mad i stykker, lad ham spise selv og hold fokus lidt væk fra ham og hans indtag af mad. Det er vigtigt med madro. Lad ham spise med fingrene og lad ham også forsøge sig med en gaffel. I starten kan du hjælpe ham med at putte maden på gaflen og føre den til munden, men lad ham også selv forsøge sig - han kan faktisk godt spise med en gaffel, med den alder han har nu...
Lav almindelig børnevenlig mad, med masser af smag og farver, der appellere til appetitten. Han kan som sagt spise stort set det samme som I andre - Lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, farsbrød, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, fiskefilet, risotto - hvad I nu kan finde på at lave, som er børnevenligt :)
Hvis han ikke spiser særlig meget til aften, så er det fint at supplere med en godnatgrød, men det er vigtigt at den indgår som en del af putteritualet og ikke bare erstatter den mad, han har sagt nej til. Der skal altså være adskillelse mellem aftensmaden og tilbuddet om en godnatgrød, de to ting hænger ikke sammen.
Hvis du skønner at han nogle gange protesterer over maden fordi han er for træt og det faktisk handler om at han ikke kan overskue at skulle spise selv, men derimod gerne vil mades, så er det okay. Igen skal du så sørge for at han mades med familiemaden eller alternativt får lidt grøntsagsmos fra glas, passende til hans alder, hvis I en dag skal have noget, som ikke er børnevenligt eller specielt godt til at give med ske.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske