Svar: Mme og mætningsgrad
20. maj 2010
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det er faktisk meget fint observeret, at du oplever at NAN H.A virker til at mætte lidt mindre. Det sker nemlig en gang imellem at forældre oplever dette og det handler om at mælken passere mavesækken hurtigere. Undersøgelser viser at NAN H.A forlader mavesækken i nogenlunde samme tempo som modermælk.
Det skyldes at proteinerne er delvist spaltede og derfor lettere fordøjelige. Derfor vil børn, der udelukkende ernæres med NAN H.A ofte have behov for at få en ekstra flaske i døgnet, i forhold til, hvis de ernæres med f.eks. NAN 1.
Du kan gøre det at du giver ham begge dele, både NAN H.A og NAN 1 og så f.eks. giver NAN 1 til natten i håb om at du så får en lidt længere og mere sammenhængende nattesøvn og bruger NAN H.A i løbet af dagen.
Det gør det naturligvis ikke bedre at han også gylper en del og har svært ved at holde maden i sig. Hvis det meste kommer retur, så vil han naturligvis også blive hurtigere sulten. Hvis han gylper så meget, at det går ud over hans trivsel, så kan du også købe et specialprodukt på apoteket - Enfamil AR, som er udviklet til børn med refluks. Det virker ved at være almindelig tyndt i flasken, men bliver tykkere i maven, hvorved barnet bedre kan holde det i sig.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske